23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Ulstein skal designe containerskip med utslippsfri framdrift

EDGE Navigation AS har valgt Ulstein Design & Solutions AS som samarbeidspartner i å utvikle et X-BOW-containerskip med utslippsfri framdrift som et ledd i å oppnå nullutslipp innen sjøtransport.

- Et energieffektivt design er grunnleggende for alle nye containerskipsdesign, sier Jakob Tolstrup-Møller, administrerende direktør i EDGE Navigation.

- Energieffektivitet vil være nødvendig for å lykkes med energiomstilling, og i Ulstein har vi en partner med en omfattende referanseliste på innovative design, flere av disse med den dokumenterte X-BOW-løsningen. X-BOW vil redusere kraftbehovet pr container i et bredt spekter av operasjoner, noe som vil senke terskelen for å skifte til framdrift basert på grønn energi, legger han til.

- Dette oppdraget er et ideelt prosjekt for Ulstein, kommenterer Lars Ståle Skoge, som er kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions. - En av kjerneverdiene våre er bærekraftig vekst, og i dette prosjektet videreutvikler vi containerskipsdesign ved blant annet bruk av fossilfri framdrift og det energieffektive X-BOW-skroget for å nå målet om grønn sjøtransport, sier han.

Den globale containerskipsflåten er i dag på rundt på 5.350 skip med samlet lasteevne på rundt 24 millioner TEU (Twenty-foot Equivalent Unit = En benevnelse som blir benyttet for å måle lastekapasitet for containerskip og containerterminaler.) Alle skipene baserer framdriften på fossil energi.

Energiomstilling

Det er over 10 år siden Tolstrup-Møller og Skoge hadde sine første samtaler om containerskip med X-BOW.

- Containertransport er en integrert del av den globale økonomien og påvirker dagliglivet til alle, enten direkte eller indirekte. Energiomstillingen vil tvinge fram et paradigmeskifte i den maritime industrien etter hvert som frakteselskapene og eierne av lasten ser på hva som skal til for å eliminere utslippene. Derfor må vi innovere ved å tilpasse og kombinere teknologien i arbeidet med å oppnå nullutslippsframdrift. Med det store behovet for effektiv energiforbruk er X-BOW en optimal designløsning, og vi jobber nå tett med Ulstein Design & Solutions for å utvikle et effektivt design som åpner for innovative, grønne framdriftsløsninger, avslutter Tolstrup-Møller.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094