23948sdkhjf

Innreiserestriksjonene er en utfordring for verftene

- De stengte grensene som følge av koronapandemien har medført betydelige forsinkelser og risiko knyttet til mulige døgnmulkter overfor kunder.

Det sa daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, Bård Meek-Hansen, da han onsdag denne uka deltok i et digitalt teams-møte med næringsminister Iselin Nybø. Temaet på møtet, hvor også Norske Skipsverft var med, var hvilke konsekvenser innreiserestriksjonene har for norsk verftsindustri.

- Grovfjord Mek. Verksted inkl. underleverandører har tatt på seg store nybyggprosjekter for norske og utenlandske kunder og har en ordrereserve på over en halv milliard. Planene som ble lagt i fjor høst tilsa en betydelig innleie etter nyttår, opptil en fordobling av arbeidsstokken. Dette på toppen av styrking av egen bemanning. I tillegg kommer et 10-talls arbeidere tilhørende underleverandører på elektro, rør og innredning. De stengte grensene har effektivt satt en stopper for dette, noe som har medført betydelig forsinkelser og risiko knyttet til mulige døgnmulkter overfor kunde, sa Bård Meek-Hansen på møtet ifølge Norske Skipsverft.

Han sa videre at en oppmykning av innreisereglene har medført et «byråkratisk lotteri» med uklare og regler og ulik behandling av søknader. Han pekte også på at kravet om karantehotell var urimelig så lenge bedriften hadde godkjent karanteneinnkvartering av arbeidstilsynet.

- Dette medfører usikkerhet og ekstra kostnader for våre egne ansatte. Havner de på karantenehotell eller kan de videre til vår egen, godkjente karanteneinnkvartering, spurte han.

Han var også nysgjerrig på om platearbeidere, sveisere og rørleggere er definert som spesialkompetanse, etter at myndighetene åpnet opp for «personell med spesialisert kompetanse som er strengt nødvendig for å hindre driftsstans».

-Etter min mening er ikke dette svaret på våre problemer knyttet til oppdragsmengde og forsinkelser. Man ønsker fortsatt å redusere innreise til Norge, men ikke så mye at bedrifter stopper opp helt opp. Men man løser ikke utfordringene med å ta unna oppdragsmengden til bedriftene, sa Bård Meek-Hansen videre – fortsatt ifølge Norske Skipsverft.

Den daglige lederen for Grovfjord Mek. Verksted mener at verftet som ligger utenfor rød sone, kunne vært unntatt fra dette byråkratiet, og poengterte at verken verftet eller bygda Grovfjord i Sør-Troms hadde hatt koronatilfeller. Han pekte også på at verftet har et nært samarbeid med kommunelegen i Tjeldsund, og at det følger Folkehelseinstituttets regler til punkt og prisse. Det ble heller ikke avdekket avvik da Arbeidstilsynet hadde kontroll tidligere i år.

-Jeg håper inderlig at næringsministeren kan vurdere dette, og gjøre det enklere å hente inn den kapasiteten og kompetansen som vi trenger, uten å måtte gå gjennom et stort byråkrati, sa Bård Meek-Hansen avslutningsvis på møtet med Iselin Nybø.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11