23948sdkhjf

Et skip til besvær – havner nå i retten

Det som skulle bli et topp moderne forskningsfartøy, ligger nå i fjæra i Florø. Westcon Yard fikk det prestisjefylte oppdraget med å skulle bygge om til forskningsfartøy for russiske eiere. Men så sa det plutselig stopp.

Det er Firdaposten som skriver om den spesielle historien til fartøyet «Sarsen». Det var i 2016 at Westcon Yards i Florø fikk oppdraget med å bygge om «Sarsen» til et topp moderne forskningsfartøy for russiske eiere.

I 2016 var den totale kostnadsrammen for ombyggingen beregnet til 100 millioner kroner, og de russiske eierne hadde store planer for skipet. Ifølge Firdaposten skulle det monteres 30 tonns helikopterplattform, ny innredning, elektriske installasjoner, nye hjelpemotorer og moderne dykkerteknologi for å nevne noe.

I begynnelsen av ombyggingsprosjektet fikk verftet betalt for jobben det gjorde, men så sa det plutselig stopp – og slik har det vært siden.

– Vi satte foten ned i juni 2016, etter at oppdragsgiveren sluttet å betale fakturaer. Siden den gang har vi hatt mange dialogrunder, uten at vi har løst situasjonen, sier sjef for skipsservice ved Westcon Yards, Terje Totland, til Firdaposten. Han antyder at om lag 80 prosent av ombyggingen er gjort, og at Wescon mangler masse penger fra russerne.

Derfor har Westcon Yards i Florø valgt å bringe saken inn for retten. Verftet har i mellomtiden tatt båten i beslag, og den ligger nå i fjære et annet sted i Florø, slik at den ikke tar opp plass ved verftet. Totland sier at de går til retten for å få betalt for arbeidet de har gjort på fartøyet.

Skipet ble ifølge avisa bygd som hekktråler i 1970 under navnet «G.O. Sars» ved Mjellem & Karlsen i Bergen. Ferden for det 70 meter lange skipet gikk så til Havforskningsinstituttet som forskningsskip før det ble solgt til svenske Eagle Shipping under nytt navn «Sarsen». Før båten kom til Florø for ombygging var den en tur innom Australia.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063