23948sdkhjf

Ecoflow Propulsor til Hydrogen Viking

Servogear skal levere propellsystemet, Ecoflow Propulsor til banebrytende fartøy.

I januar ble det offisielt at Green Yacht AS har valgt Servogear som leverandør av framdriftssystem til fartøyet Hydrogen Viking. Båten, som er en ombygd Sunseeker Predator 95 blir et av verdens første og raskeste skip som blir drevet av hydrogen. Hydrogen Viking skal utrustes med en hydrogen celle som skal avgi energi til en batteribank om bord som igjen skal forsyne gir og propeller med tilstrekkelig kraft for å flytte skipet i over 30 knop.

- Det er utrolig kjekt, givende og lærerikt for Servogear å få ta del i dette innovative prosjektet. Servogear tar mål av seg å sitte i førersetet når det kommer til å levere framtidsrettet propulsjonsteknologi og denne ordren skulle være det fremste beviset på nettopp det, sier Torleif Stokke, daglig leder i Servogear i en kommentar.

Hydrogen Viking, blir ett av de første fartøyene i verden som er driftet av hydrogen alene og i soleklar tet når det kommer til toppfart. Fartøyet er et pilotprosjekt for eieren Green Yacht og systemet er tiltenkt videre kommersialisering både til nybygg og ombygginger i etterkant. Hydrogen i kombinasjon med batteri er allerede inkludert på mange tegnebrett og i mange planer, men Hydrogen Viking blir ett av de første som blir realisert.

- Når vi nå har besluttet leverandør av fremdriftssystem har vi lukket en stor og viktig milepæl for prosjektet. Vi valgte Servogear, rett og slett på grunn av deres historikk og kompetanse innenfor fremdriftssystemer. En kompetanse vi allerede har fått god bruk for i detaljprosjekteringen av Hydrogen Viking. Vi er nå i rute med prosjektet og ser virkelig frem imot prøvetur og lansering, sier Christian Erichsen, prosjektleder for Hydrogen Viking i Green Yacht AS.

Green Yacht er et Bergensbasert selskap som blant annet har Greenstat, Prototech og Corvus på eiersiden.

- Det er svært positivt at vi kan benytte en lokal leverandør av fremdriftssystem når man skal utvikle grønne energiløsninger til maritim sektor, sier Vegard Frihammer, daglig leder i Greenstat og styreleder i Green Yacht.

Leveranse av framdriftsløsningen er satt til sommeren i år og alt ligger til rette for at det første hurtigående hydrogenfartøyet i verden kommer til å seile under norsk flagg.

Kilde: Pressemelding fra Servogear

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079