23948sdkhjf

Kleven med nytt oppdrag

Kleven har sikret seg en ny kontrakt. Verftet skal bygge et nytt havvindfartøy.

Det skriver Green Yard Kleven i en pressemelding. Det er Herøy-selskapet REM Offshore som har skrevet kontrakt med verftet i Ulsteinvik om å bygge et havvindfartøy. Fartøyet, som er et forsyningsskip, ligger allerede til kai ved Kleven-verftet, og det er dette som nå skal bygges om.

Forsyningsskipet skulle opprinnelig være ferdigstilt høsten i år, men da Kleven gikk konkurs, kansellerte den canadiske oppdragsgiveren kontrakten. I ettertid har jo verftet får nye eiere og reetablert som Green Yard Kleven.

Fartøyet skal leveres fjerde kvartal neste år, og skal primært jobbe opp mot havvind-parker, heter det i pressemeldingen.

- Vi takker REM Offshore for tilliten. Det har vært et spennende og veldig godt samarbeid med REM Offshore i høst for å få på plass denne kontrakten. Vi ser nå fram til å ferdigstille fartøyet i samarbeid med våre gode underleverandører og reder. Dette ble en god løsning for alle parter, sier Kjetil Bollestad, administrerende direktør i Green Yard Kleven.

- Det er veldig gledelig for Rem Offshore å kunne returnere til Kleven med et nybyggsordre, særlig i en tid som har vært preget av usikkerhet for hele lokalmiljøet. Denne kontrakten viser hvor omstillingsdyktig den maritime klyngen på Sunnmøre er. For oss som rederi er dette den første nybyggskontrakten innen havvind, med et framtidsrettet designkonsept som er utviklet i tett samarbeid med Havyard og sluttkunde, sier daglig leder i Rem Offshore, Fredrik Remøy.

Viktig for den lokale maritime næringen

Både rederi, skipsverft, designleverandør og en rekke andre underleverandører holder til lokalt på Søre Sunnmøre.

- Dette er et viktig prosjekt for den lokale maritime næringen, det vil gi oppdrag og jobb for mange det neste året. I tillegg til å gi store ringvirkninger i en krevende tid, er det et spennende oppdrag for Green Yard Kleven, sier Bollestad.

Artikkelen er en del av vårt tema om Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063