23948sdkhjf

Skipsinnredningsfirma frykter for verftsindustrien

Maritime Montering AS, som driver med skipsinnredning, frykter at nedbemanningen ved Havyards verft i Hyllestad gjør at omsetningen fra verftet nå vil bli borte.

Det er avisa Firda som skriver dette.

Skipsinnredningsfirmaet omsatte for mer enn 350 millioner kroner i fjor, men eier Odd Birkeland, sier til Firda at nedbemanningen ved Havyards verft i Hyllestad kommune er enda et eksempel på at skipsbyggerbransjen er i ferd med å forlate Norge. Maritime Montering har hatt Havyard som kunde helt siden 1980, og har de senere årene stått for en årlig omsetning på et sted mellom 40 og 50 millioner kroner.

Birkeland sier at Havyard-kuttene er ett eksempel på at norske skipsverft taper i kamen mot billigere utenlandske verft, og nevner et eksempel med en 80 meter lang avansert fisketråler, der byggingen i Norge ble anslått å koste mer enn 500 millioner kroner.

- Det var fire norske verft som var interesserte i å bygge tråleren til rundt denne prisen. Utenlandske verft tilbyr å bygge fartøyet for mer enn 100 millioner kroner rimeligere. Man trenger ikke regnemaskin for å forstå at det er noe som skurrer kraftig, sier Birkeland til avisa.

FRYKTER: Eier av Maritime Montering, Odd Birkeland, frykter at norsk verftindustris kompetanse kan bli borte. FOTO: MARITIME MONTERING

Han mener at det er umulig for et utenlandsk verft å kunne ha så mye mindre utgifter til å bygge en båt av denne typen. Fordi 70 prosent av kostnadene vil være innkjøp som blir gjort på det globale markedet. Stålprisen vil være lik over hele verden og det samme vil en motor fra for eksempel Wärtsilä være, mener han.

Han legger til at han ikke har noen forklaring på hvordan regnestykket til de utenlandske verftene kan gå opp og være så mye billigere enn tilbudene fra de norske verftene.

Birkeland mener videre at ingeniør- og designselskap tar med seg kompetansen til billigere land, og at Norge står igjen på kaia uten denne viktige kunnskapen.

Han mener at nedskaleringen ved Havyards verft et symptom på en bransje med store utfordringer, ikke bare for verftene selv, men for lokalsamfunnene.

- Hva skal du med hotell og kafeer i Hyllestad hvis du ikke har folk som arbeider og kan bruke penger der? Lokomotivet i samfunnet er industrien. Vi trenger frisører, kafeer og matbutikker, men disse tjenestetilbudene kommer som en følge av industrien som går og skaper noe, sier han til Firda.

INNREDNING: Maritime Montering omsetter for om lag 350 millioner kroner årlig. Havyards verft i Hyllestad står alene for 40-50 millioner kroner. FOTO: MARITIME MONTERING

- Hvis industrien går dukken i et lokalsamfunn er det flere mennesker som mister jobben. Hvis en frisør må legge inn årene er det kanskje bare en håndfull ansatte som mister jobben, sier han for å beskrive industrien betydning for et lokalsamfunn.

Havyard har uttalt de nå skal satse mer på vedlikeholdsoppdrag av fartøy. Med en cruisetrafikk som ligger nede, er det lite sannsynlig at det blir mange cruiseferjer innom Hyllestad. Men andre ferjer og fiskebåter kan komme inn til oppgradering.

Birkeland sier at det finnes verft i Norge som har god omsetning og inntjening på denne type oppdrag, men at det er blitt for mange aktører innen dette segmentet. Og for en skipsinnredningsaktør som Maritime Montering vil ikke slike jobber gi så mange penger i kassa.

– For oss som et norsk innredningsselskap har det alltid vært viktig å ha et godt skipsverft å jobbe sammen med, da det også ligger mye reklame i det. Den dagen alt av norske verft er historie, blir det mye tyngre ute i det internasjonale markedet for ulike norske leverandører. Kommer man fra et land som har lagt ned mye av sin maritime verftsindustri er ikke det direkte salgsfremmende, sier Birkeland til Firda.

Han mener staten må ta grep, og at konsesjoner fra staten bør innebære at man holder seg til norske levererandører.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.11