23948sdkhjf

«Tide Harrier» skulle «beaches», mener aktoratet

Lasteskipet «Tide Harrier» gikk på grunn utenfor Jæren i 2017. Det ble en dramatisk redningsaksjon, og senere skulle skipet sendes til Pakistan for ulovlig opphogging – også kalt «beaching».

Torsdag startet rettssaken mot norske Georg Eide, som Økokrim mener medvirket til å få lasteskipet til Pakistan for ulovlig opphogging. Eide selv nekter straffeskyld, skriver NRK.

Les også: Rigg-oppdrag endte i retten - daglig leder frifunnet

Historien om lasteskipet «Tide Carrier» begynte da skipet i høye bølger gikk på grunn utenfor Jæren i februar 2017. Skipet fikk motorstopp, og det ble iverksatt en dramatisk redningsaksjon. Om bord i skipet var det 1500 kubikkmeter med oljeholdige væsker, asbest og elektrisk avfall.

Økokrim og aktoraret i saken, som startet i Sunnhodraland tingrett torsdag, mener at Georg Eide har brutt både forurensningsloven og avfallsforskriften.

Det er ifølge aktoratet ikke lov til å sende skip til Pakistan for ulovlig opphogging av skip. Det er noe norske myndigheter og Norges Rederiforbund har tatt sterk avstand fra.

– Dette er en alvorlig sak. Risikoen for miljøskader var veldig stor, og det er grunnen til at det er ulovlig å handtere gamle skip på denne måten, sier konstituert statsadvokat i Økokrim, Maria Bache Dahl, til NRK.

Les også: Anker «Norwegian Gannet»-saken

Såkalt «beaching» er forbudt og har en strafferamme på to år. Det er dette Eide nå er tiltalt for. «Beaching» er vanlig i Pakistan, India og i Bangladesh, men er forbudt for norske skip fordi det er svært skadelig for miljøet og for helsa til de som hogger opp skipene.

Eide skal ifølge NRK ha solgt lasteskipet i 2015. Da hadde skipet ligget mer enn 10 år i opplag i Kvinnherad kommune. Økokrim mener at Eide, som ikke eide skipet, likevel var delaktig i å gjøre «Tide Carrier» klar for avreise til Paksistan for «beaching». Ifølge tiltalen skal nordmannen ha vært en mellommann overfor lokale leverandører til skipet, og han skal også ha bidratt med taubåt til sjøprøven to dager før havariet. I tillegg skal retten ta stilling til om Eides selskap – Eide Marine Eiendom – tjente penger på å selge båten til hogging i Pakistan.

NRK skriver videre at rettssaken er historisk, fordi det er første gang en norsk skipsreder er tiltalt for å være delaktig i ulovlig opphogging av skip.

Aktoratet opplyser at til sammen 12 personer skal vitne. Saken er blitt utsatt to ganger, sist i mars i år. Da ble den utsatt på grunn av koronapandemien. Også nå forsøkte Eides forsvarer å få utsatt saken fordi Eide angivelig skal være i risikogruppen for koronasmitte.

Les også: Tråleren hogges opp bit for bit

Forsvareren anket saken til Høyesterett for få den utsatt igjen, men den ble avvist. Derfor starter saken i tingretten torsdag.

Det hører med til historien at lasteskipet, som etter grunnstøtingen skiftet navn til «Harrier», nå er hogget opp lovlig ved et verft i Tyrkia. Opphoggingen ble gjort i år.

Etter forliset i 2017, var Mijødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet på tilsyn på lasteskipet. Tilsynet viste at Wirana Shipping, som da eide skipet, hadde brutt en rekke regelverk, og direktoratet anmeldte derfor rederiet for forsøk på ulovlig eksport av avfall.

Warana Shipping ble ilagt en bot på sju millioner kroner, som det vedtok å betale.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078