23948sdkhjf

Satser mer mot havvind

Elektrisk havbunnsteknologi krever mindre energi og gir lavere utslipp. Det har IKM Technology dratt nytten av. Nå satser Jæren-bedriften på havvind og nye markeder.

Les også: Skal bygge undervannsdrone

Det er Ptils tidsskrift Dialog som har besøkt Jærbedriften IKM Technology, og skriver om deres satsing på havvind. En satsing som har sitt utgangspunkt i mangeårig teknologiutvikling og leveranser til petroleumsindustrien. IKM Technology leverte nylig flere motorer til en grøftegraver – en såkalt subsea trencher – til en kunde i Nederland. Havbunnsfarkosten, som for mange år siden ble utviklet og brukt på norsk sokkel, jobber nå med å grave grøfter og dekke til kabler som frakter strøm fra havvindsanlegg til et land i Europa.

HAVVIND: IKM Technology leverer nå også mer til havvindprosjekter subsea. FOTO: IKM TECHNOLOGY

– Jo lenger ned på havdypet petroleumsindustrien har beveget seg, jo større har behovet blitt for at vi ikke skal utsette mennesker for belastningen med å jobbe på dypt vann. Dette har vært en driver i utviklingen av avansert havbunnsteknologi, sier selskapets daglige leder Jostein H. Reinsnos til Dialog, og legger til at elektrisk havbunnsutstyr krever mindre energi og gir lavere utslipp, noe som er ettertraktet av mange næringer i disse dager.

Det gir også mindre fare for miljøskader enn utstyr som drives av hydraulikkolje, som er lite kjekt å få ut i sjøen. Det har vært vår greie fra dag én, sier Reinsnos, og legger til at det er en økt etterspørsel etter mer miljøvennlig utstyr fra kundene. Reinsnos har jobbet med havbunnsteknologi i mer enn 30 år.

Han opplyser til tidsskriftet at IKM er den første bedriften i verden som har levert en fjernstyrt ROV, som er elektrisk drevet og kan stå fast på havbunnen. Den står på havbunnen under Snorre B-plattformen, og sørger for reparasjoner og overvåking av koblinger og utstyr på havbunnen. ROV’en sender så data som tas opp på kontrollert på Bryne. Skulle noe gå galt er det undervannsfarkosten som gjør jobben med å reparere skaden.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078