23948sdkhjf

To verft sikret jobb de neste årene

Sølvtrans skal bygge 20 nye brønnbåter de nærmeste årene. Det sikrer Myklebust Mekaniske Verft og Aas Mek. Verksted arbeid ut 2025.

Det er Sunnmørsposten som skriver dette.

Les også: Sølvtrans-trio til Hydroniq Coolers

Sølvtrans er verdens største brønnbåtrederi, og opplyser til avisa at de skal bygge 20 nye båter de nærmeste årene. Sju av dem er allerede kontrahert, og det er opsjon på 13 til, som Sølvtrans nå opplyser de skal bygge.

Satsingen innebærer en dobling av antall ansatte fra dagens 330 og brønnbåtinvesteringene forventes å koste mellom seks og åtte milliarder kroner.

Selskapet opplyser at båtene skal bygges ved Myklebust Verft og Aas Mekaniske Verksted. Sølvtrans har i dag allerede 25 brønnbåter. Av disse er to bygd utenfor Norge, nærmere bestemt i Spania.

Båtene som er bygget ved Aas Mek. er av eget design, mens de som blir bygget på Myklebust-verftet er designet av Kongsberg.

Les også: Skal bygge ny hybrid arbeidsbåt

SIKRET JOBB: Også Aas Mekaniske Verksted er sikret jobber fram mot 2025. FOTO: AAS MEK. VERKSTED

Skrogene på båtene vil imidlertid fortsatt bli bygget i utlandet, og det alene står for 20 prosent av kostnadene. Resten vil bli bygget i Norge, og gi lokale positive ringvirkninger langs hele vestlandskysten, tror rederiet.

Hallvard Aas, som er administrerende direktør ved Aas Mekaniske verksted i Vestnes, sier at dette sikrer arbeidsplassene i mange år framover.

– Det betyr mye for oss. Vi er sikret jobb fram til 2025, sier han.

Det er mange leverandører som vil bidra med utstyr til båtene,deriblant MMC First Prosess, Kongsberg Gruppen og H.L. Skjong, i tillegg til mange håndverksfirmaer.

 

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094