23948sdkhjf

Får ikke kystrute-skip ferdig i tide

Fire måneder før Havila skal ta over deler av kystruta som Hurtigruten har hatt monopol på i alle år, er ingen av de fire skipene ferdige. Og det spørs om de blir ferdige i tide.

Det er NRK som skriver dette. Havila fikk konsesjon til å drive med transport i det som tradisjonelt kalles Hurtigruten, som egentlig heter kystruta. Hurtigrute-selskapet og Havila skulle dele på å trafikkere en av Norges største turistattraksjoner, men fire måneder før Havila skal sette sine fartøy i drift på strekningen, er ingen av de fire skipene ferdige. Og det er lite trolig at de blir ferdigstilte til 1.januar.

Det er to ting som har gått riv ruskende galt for rederiet. Det ene er at det spanske verftet som skulle bygge to av skipene, gikk konkurs. Så kom koronaen til verftet i Tyrkia, som satte en solid brems på aktiviteten der.

– Det har vært noen hindringer her vi ikke kunne forutse. Framdriften på verftet har vært, og er fortsatt preget av koronasituasjonen, sier administrerende direktør Arild Myrvoll i Havila til NRK.

Han opplyser at to av skipene kan bli ferdige på nyåret, mens de to andre ikke vil stå klare før om ett års tid etter dette. Men Havila-rederiet opplyser at de skal leie inn to skip som skal trafikkere strekningen Bergen-Kirkenes. Hvilke to skip dette blir, er ikke opplyst om.

Foreløpig er det ikke mulig å bestille billetter til seiling etter 1. januar neste år. Det skyldes ikke bare forsinkelsene ved verftene, men også koronasituasjonen i Norge. Hurtigruten, som har hatt monopol på strekningen, har seilt med lav kapasitet den siste tiden på grunn av koronaen.

Alle de fire Havila-skipene skal nå bygges i Tyrkia, men det er uvisst hvor lenge det vil ta før de står ferdige. Samferdselsdepartementet opplyser til NRK at de er i tett dialog med Havila, og forventer at de oppfyller forpliktelsene sine, om det så er med innleide skip i startfasen.

Etter nyttår skal Hurtigruten seile med sju skip på strekningen mellom Bergen og Kirkenes, mens Havila skal trafikkere med fire skip.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047