23948sdkhjf

Skal bygge ny båt

Maritime Partner i Ålesund skal bygge ny arbeids- og oppsynsbåt for Bergen Havn

Det går fram av en pressemelding.

Den nye båten skal erstatte de to båtene havnen i dag har. Den nye båten vil være hybrid med diesel og elektrisk framdrift og er av typen Alusafe 1500 Multi-Purpose Vessel (MPV).

Ifølge pressemeldingen fra Maritime Partner, vil fartøyet ha god miljøprofil, og utstyres derfor med de mest miljøeffektive dieselmotorene som er på markedet.

-Den nye båten vi nå skaffer oss er et viktig skritt i retning målet om en nullutslippshavn. Når båten går i de indre havneområdene, vil den alltid benytte batteri. Ved lengre strekninger og større hastighet kobles de miljøvennlige dieselmotorene sømløst inn, sier direktør Johnny Breivik i Bergen Havn. Båten skal være ferdig bygget og tas i bruk i mai neste år. Hybridfartøyet – en Alusafe 1500 MPV – skal bygges i aluminium som er ett 100 prosent  resirkulerbart materiale. Den drives av batteri og/eller energi-effektive dieselmotorer.  Båttypen er en universell arbeidsbåt med mange bruksområder. Alusafe 1500 MPV har et stort fordekk, baugrampe og kran samt en romslig bro. Den er velegnet for de aller fleste arbeidsoppgaver en moderne havn har. Båten skal operere i ett stort område slik at den har fart og kapasitet til å dekke nødvendige distanser. Den er bygget for de fleste typer vedlikehold av havneinstallasjoner, buksering av båter og lignende, personell transport, redningsoppdrag, samt mulighet til å bistå i oljevernberedskap. 

Fremdriften skjer ved hjelp av to vannjeter som er koblet sammen med diesel- og elektromotorene. Topphastigheten er på over 27 knop. Batterier kan drifte fartøyet i hastighet på ca 5 knop i 2-3 timer. 

Kilde: Pressemelding fra Maritime Partner

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109