23948sdkhjf

Vil at gamle skip skal erstattes av nye

Regjeringen foreslår en ny kondemneringsordning for skip. Dette skal være med på å gjøre skipsfarten mer grønn.

Ordningene skal stimulere til grønn flåtefornyelse og reduserte klimagassutslipp fra norsk skipsfart, heter det i en pressemelding fra nærings- og fiskeridepartementet.

– Kondemneringsordningen vil bidra til at gamle skip hugges opp, og ikke lenger forurenser langs kysten. Mer klimavennlige skip langs kysten bidrar til å redusere utslippene. I tillegg kan dette sikre og skape nye grønne arbeidsplasser og styrke næringens konkurransekraft internasjonalt, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i pressemeldingen.

Kondemneringsordningen skal stimulere til grønn flåtefornyelse og reduserte klimagassutslipp fra norsk skipsfart.

Tidligere i år lanserte regjeringen etablere en egen låneordning for skip i nærskipsfart og fiskeflåten. Tiltaket var et koronatiltak. Det er bevilget 300 millioner kroner til tapsavsetning for ordningen, som gir en total låneramme på 600 millioner kroner.

Målgruppen for kondemneringsordningen er norskregistrerte foretak som har lasteskip i nærskipsflåten som går mellom norske havner og norske og europeiske havner.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Skipsfart: Flere grunnstøtinger i fjor
To riggkontrakter og samarbeidsavtale med Transocean
Kongsberg Maritime skal levere til tre tankskip
Fiskebåten sank og to omkom – nå har Havarikommisjonen konkludert
SSAB lanserer nytt stål uten fossile utslipp
Sjømatnæringen: - Regjeringen har verken lyttet eller forstått
Andre Nordiske Medier
PlastForum NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.187