23948sdkhjf

Ulstein har levert hybrid havvindskip

Ulstein Verft har overlevert serviceoperasjonsskipet «Windea Jules Verne» til Bernhard Schulte Offshore GmbH. Hybridskipet skal utføre service- og vedlikeholdsoppdrag for GE Renewable Energy på havvindfarmen Merkur Offshore.

På prøveturen til skipet ble alle system testet, inkludert hybridsystemet. Havvind er en fornybar energikilde, og ved å introdusere et hybridsystem på et slikt fartøy vil drivstofforbruket og utslippene bli redusert - og dermed blir service- og vedlikeholdsoppdragene mer bærekraftige.

Les også: 2019 var krevende for Ulstein

Fartøyet til Bernhad Schulte er basert på ULSTEIN SX195-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. Det er 93,4 m langt og 18 m bredt. Det har innredning for 120 personer. Fartøyet fungerer som et "hjem borte fra hjemmet" for mange serviceteknikere og for mannskapet. Det er derfor lagt stor vekt på å holde høy komfort for de som er om bord. X-BOW og X-STERN gir mykere bevegelser i møtende sjø, noe som reduserer slag og påfølgende vibrasjoner betydelig. Dette gir økt kvalitet på søvn og hvile utenfor skiftene. Der er flere salonger, et spillerom og et bibliotek i sonene rundt messa, treningsrom og saunaer.

FLAGGOVERREKKELSE: Bytte av flagg ved Markus Hüber (t.v.) fra Bernhard Schulte og prosjektleder ved Ulstein, Helge Torvik. FOTO: ULSTEIN

Fartøyet er utstyrt med et tårn med personell- og utstyrsheis og en hivkompensert gangbru for sikker overgang til vindturbinene for å yte vedlikehold og service. I tillegg til å operere med baugen mot været kan dette skipet også gå akterover med hekken fremst når det er i arbeid inne på vindfarmen. I tillegg kan det benytte et mindre hjelpefartøy for åøke servicekapasiteten enda mer.

Merkur Offshore ligger utenfor Tyskland. Med sine 66 vindturbiner gir havvindparken grønn energi til nærmere en halv million husstander.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094