23948sdkhjf

SE BILDENE: Lossing av dekkutstyr til «Nexans Aurora»

I løpet av et par hektiske dager har hele 197 løft med dekksutstyr til kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» blitt løftet på land ved Ulstein Verft. Det største enkeltløftet var en kabel-capstan som alene veide 176 tonn.

Kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» er et stort og kompakt skip. Med sine 149,9 meter i lengde og 31 meter i bredde har det en dødvekt på hele 17 000 tonn. Det er dimensjonert for å kunne håndtere store mengder undervannskabler.

Les også: SE BILDENE: Thrusterne installert

15.juni kom skroget av «Nexans Aurora» fram til Ulstein Verft. Noen dager senere kom et lasteskip til verftet, denne gangen med mange hundre tonn dekksutstyr som etter hvert skal installeres om bord i kabelleggeren. Tungløftsavdelingen ved Ulstein Verft har en mobil kran som kan løfte hele 600 tonn, så det bød ikke på store problem å få på land den 176 tonn tunge capstanen frå Maats Tech Ltd. Denne har som funksjon å holde strekket i kabelen når den blir lagt på havbunnen.

LEGGEHJUL: Ett av de to leggehjulene i ferd med å bli losset. Leggehjulene skal monteres akter i skipet "Nesans Aurora". FOTO: ULSTEIN

Tre båtlaster med utstyr

Totalt skal tre båtlaster med dekksutstyr losses ved Ulstein Verft i forbindelse med dette prosjektet, i tillegg kommer alt annet utstyr som blir fraktet landeveien. I neste leveranse kommer selve kabelskiven. Denne har en kapasitet på 10 000 tonn, og kan håndtere to kabler på samme tid. Vanlig diameter på kablene vil være om lag 20 centimeter.

Inkludert i de mange andre løftene som ble gjort, var de to store leggehjulene som skal monteres i hekken, og alle de 264 rullene som kabelskiven skal snurre på.

Skroget til «Nexans Aurora» har nå kommet på plass inne i dokkhallen til Ulstein Verft, og utrustingen av skipet har tatt til.

Transport- og løfteoppdrag langs kysten

Tungløftsavdelingen er nå på vei til neste oppdrag, denne gang på på Fosen Yard i Rissa i Trøndelag for å transportere en 130-tonns maskinromsseksjon. Til dette oppdraget blir det brukt to stykker Goldhofer multiwheelere , en «lett» jobb ut fra at disse har en samlet transportkapasitet på 640 tonn.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein Verft

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094