23948sdkhjf

Fikk designoppdrag for to nullutslippsferjer

To nye ferjer som bygges for den norske operatøren Boreal Sjø skal designes av Wärtsilä.

Det går fram av en pressemelding fra Wärtsilä. Det finske selskapet har fått i oppdrag å designe to nye nullutslippsferjer i april 2021, og begge ferjene skal driftes av norsk Boreal Sjø. Ferjene bygges imidlertid ved Holland Shipyards i Nederland.

I tillegg til designet, skal Wärtilä også se på optimalt energiforbruk, går det fram av pressemeldingen. Designet innbefatter også levering av motorer og batteripakke om bord og landbasert batteri-ladesystem.

Utstyret skal leveres til verftet i begynnelsen av 2021 og skipene skal være ferdig og klare for å settes i drift høsten 2021.

- Dette prosjektet er et godt eksempel på Wärtsiläs evne til å levere et godt design og integrerte utstyrsløsninger. Disse batteridrevne fergene representerer fremtiden for miljømessig bærekraft, og utformingen av dem er resultatet av Wärtsiläs mangeårige forskning- og utviklingsinvestering i marine løsninger der ambisjonen har vært å redusere karbonavtrykket innen sjøbasert transport, sier Harald Tillung, Business Development Manager, Wärtsilä Marine.

Fornøyd med samarbeidet

Både Wärtsilä og Holland Shipyards Group har lang erfaring med elektrifisering av skip og et stort felles ønske om å levere de mest miljøvennlige løsningene som er å få tak i på markedet i dag. De to nye ferjene til Boreal vil få alt fremdriftsutstyret om bord levert av Wärtsilä, noe som ifølge selskapet sikrer en mer optimal drift ved å ha det samme kontaktpunkt for service, reservedeler og reperasjoner.

Marco Hoogendoorn, direktør ved Holland Shipyards sier at deres samarbeid med Wärtsilä i dette prosjektet har vært svært godt.

- De har gitt oss avgjørende teknisk støtte og analyse av energisystemene vi trenger i dette konkrete prosjektet, som har vært svært verdifull for oss, påpeker Hoogendoorn.

Designet til de to fergene er ikke identiske. Det ene fartøyet er 30 meter langt og kan frakte 10 biler og ca 100 passasjerer, mens det andre er 50 meter langt og kan ta med seg 35 biler og 149 passasjerer, inkludert mannskap.

Ferjene skal betjene rutene Launes-Kvellandstrand, samt Abelnes-Andabeløy i Agder utenfor Flekkefjord.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.094