23948sdkhjf

Myklebust Verft går til Hydroniq for sjøvannkjølere

Myklebust Verft har tildelt Ålesund-selskapet Hydroniq Coolers en kontrakt for å levere et skrogintegrert sjøvannskjølingssystem til et fartøy verftet bygger for brønnbåtrederiet Sølvtrans.

Les også: Vindparken Dogger Bank tildeler rekordstor turbinkontrakt som skaper nye lokale arbeidsplasser

Nybygget, nr. 76, er den fjerde brønnbåten som Myklebust Verft bygger for Sølvtrans, som er verdens største brønnbåtaktør innen transport av levende laks og ørret.

Hydroniq Coolers har tidligere levert det marine kjølesystemet til de to Sølvtrans-båtene «Ronja Ocean» og «Ronia Diamond», som begge ble bygd ved Myklebust Verft, samt til det tredje Sølvtrans nybygget, «Ronja Vest», som er under bygging. 

– Myklebust Verft og Sølvtrans’ strategi med å kapitalisere på både operasjonelle- og kostnadssynergier ved å bygge en serie fartøy er både fornuftig og imponerende. Det var imidlertid ingen garanti for at vi ville bli valgt som leverandør til alle fire brønnbåtene. Myklebust Verft har kontinuerlig stilt høye forventninger til leveringsevne og produktkvalitet, og vi er glade for å ha vært i stand til å møte disse, sier Arnt Ove Austnes, salgssjef i Hydroniq Coolers.

Hydroniq Coolers skal levere selskapets «Rack» sjøvannskjøler til brønnbåten. Denne typen sjøvannskjøler skiller seg fra andre kjølesystemer ettersom den er integrert i skroget under fartøyets hovedmaskinrom, som frigir verdifull plass i maskinrommet.

Les også: Signerte aluminiumskontrakt verdt 100 millioner

Marine kjølesystemer anvendes til å redusere temperaturen til skipets hovedmotor og andre støttesystemer ved hjelp av sjøvann, slik man unngår overoppheting av motoren og andre kritiske systemer.

FORNØYD: Salgssjef i Hydroniq Coolers, Arnt Ove Austnes. FOTO: HYDRONIQ COOLERS

– Brønnbåter opererer typisk med stor last og liten fremdrift. Erfaringen vår er at Hydroniq Coolers’ skrogintegrerte Rack system gir bedre kjøling enn hva en tradisjonell bokskjøler gjør under slike forhold, sier Tor Inge Nordmo, prosjektleder hos Myklebust Verft AS.

Den nye brønnbåten er basert på Kongsberg NVC 389 design. Lastekapasiteten er på 4 000 kubikkmeter. Etter planen skal brønnbåten leveres i fjerde kvartal 2021.

Les også: Moen Marin skal bygge nytt fartøy

Hydroniq Coolers skal produsere og sammenstille sjøvannskjølerne ved selskapets hovedkvarter utenfor Ålesund og levere det til Myklebust Verft i Gursken in Møre og Romsdal. Hydroniq Coolers har ikke oppgitt verdien på kontrakten. 

Hydroniq Coolers er eid er eid av investeringsselskapet SMV Invest AS (tidligere Sperre Mek. Verksted AS). Navnet «Hydroniq» henspiller på temperaturregulering ved bruk av væske.

 

Kilde: Pressemelding fra Hydroniq Coolers

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109