23948sdkhjf
>

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Skipsfarten står for 2,2 prosent av de globale klimagassutslippene. Nå vil norske rederier gå foran og ta lederskap i kampen mot klimautfordringene. Innen 2050 er målet at hele den norske flåten skal være klimanøytral.

«Parisavtalens mål er å begrense global oppvarming til 1,5 grader. FNs klimapanel gir oss ti år på å halvere klimagassutslippene og mener de må ned til null innen 2050. Klimaendringene må tas på alvor. Skal skipsfarten lykkes i å bremse effekten, må næringen omstille seg raskt», skriver Norges Rederiforbund i en melding mandag.

Les også: ABB vinner hybrid kraftordre for bærekraftig brønnbåt

Fire offensive klimamål

I regi av Norges Rederiforbund har norske rederier tatt grep ved å vedta fire ambisiøse mål nedfelt i en klimastrategi. De fire målene innebærer at medlemmene skal; kutte sine klimautslipp med 50 prosent per transportertenhet innen 2030, målt mot 2008. Fra 2030 skal norske rederier kun bestille skip basert på nullutslippsteknologi. Fra 2050 skal den norske flåten være karbonnøytral. Strategien innebærer også et internasjonalt forbud mot drivstoff-typer som ikke er karbonnøytrale, fra 2050.

OVERLEVERT STRATEGI: Erna Solberg fikk overlevert Rederiforbundets klimastrategi av Harald Solberg, administrerende direktør i Rederiforbundet. Strategien ble lagt frem i Oslo i dag. FOTO: NORGES REDERIFORBUND

- Norsk skipsfart går med dette foran i å sette høye ambisjoner for utvikling av ny og lønnsom grønn teknologi, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund. - Vi har høye ambisjoner, også på områder som i dag ikke har kommersielt tilgjengelige teknologiske løsninger. Vi tror ambisiøse mål vil bidra til å sette fart på en nødvendig utvikling. Dette innebærer at hele industrien i samarbeid med myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt, må engasjere seg i å utvikle nye løsninger, sier han.

Les også: Stål laget av hydrogen

Bra for klimaet, bra for business

Norge har en unik maritim kompetanse, gjennom hele den maritime klyngen. Rederiforbundet ser forretningsmessige muligheter ved å ta lederskap på utviklingen av nye løsninger i stor skala, som både Norge og verden trenger. Dette vil redusere global oppvarming, gi renere luft, friskere hav og grunnlag for eksport av nye løsninger. På den måten skal man bidra til et bedre miljø, samtidig som vi skaper nye grønne arbeidsplasser langs hele kysten.

 - Vi trenger ny teknologi og nye bærekraftige løsninger, og utviklingen må skje raskt, sier Solberg. Vi kan både nå verdens klimamål og realisere forretningsmessige muligheter for skipsfartsnasjonen Norge. Vi har allerede gjort mye, og nå vil vi gjøre enda mer, sier han.

Her kan du lese mer om Rederiforbundets klimastrategi.

 

Kilde: Pressemelding fra Norges Rederiforbund

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.116