23948sdkhjf

Skal bygge stort prestisjeskip

DIV Shipbuilding, som eier Kleven Verft i Norge og verftet Brodosplit i Kroatia, skal bygge M/Y NJORD. Begge verftene skal jobbe med byggingen av dette unike boligskipet med en spektakulær størrelse, mer enn 290 meter langt.

Etter gjennomføringen av de konseptuelle design- og prosjekteringstrinnene, har Ocean Residences Development Ltd. (ORD) tatt et betydeleg skritt framover i de neste stadiene i utviklingen av M/Y NJORD – «The Finest Address. Everywhere in the World», heter det i en pressemelding fra Kleven.

Les også: Verdensledende oppdretter gir kjempekontrakt til MMC First Process

DIV Shipbuilding, som eier Kleven Verft i Norge og verftet Brodosplit i Kroatia, skal bygge M/Y NJORD. Begge verftene skal jobbe med byggingen av dette unike boligskipet med en spektakulær størrelse, mer enn 290 meter langt. Brodosplit vil være ansvarlig for størstedelen av stålkonstruksjonen til skroget, samt en betydelig andel av de tekniske installasjonene. Skroget skal deretter videre til Kleven Verft for å fullføre alle tekniske installasjonene og interiør fram til levering i 2024.

- Mitt selskap er stolt over å være involvert i byggingen av denne spektakulære private yachten, som Ocean Residences Development Ltd skal bygge. Alle ansatte i DIV Shipbuilding både i Brodosplit og Kleven, er stolte av å samarbeide og jobbe med dette prosjektet, sier Tomislav Debeljak, styreleder og administrerende direktør i DIV Group.

Han legger til:

- I disse usikre tider er jeg glad for å bekrefte at vi har full støtte fra myndighetene i både Kroatia og Norge, som deler vår interesse for dette viktige prosjektet. Det kommer til å sysselsette tusenvis av dyktige menneske i årene som kommer i mange fagfelt, alt fra sveisere til ingeniører.

Les også: Sammen om hybride framdriftssystem

Styreleder og administrerende direktør i Ocean Residences Development Ltd., Kristian Stensby, sier at han er veldig glad for å bekrefte signeringen av en avtale mellom selskapet sitt og DIV Shipbuilding.

DIV Shipbuilding er utnevnt til det offisielle verftet for å utføre byggingen av den ikoniske residensyachten M/Y NJORD. Yachten skal inneholde 118 boliger som vil skape et av de mest filantropiske miljøene i verden.

SIGNERTE KONTRAKT: Styreleder og adm. dir. i DIV Group, Kristian Stensby, styreleder og adm. dir. i Ocean Residences Development og Zoran Kunkera, også fra DIVShipbuilding. 

- Det neste spennende kapittelet i M/Y NJORDs utvikling er milepælen når prosjektet går over fra tegnebrettet til konstruksjon. DIV Shipbuilding er en yacht- og skipsbygger i verdensklasse med et rykte på seg på å bygge svært sofistikerte superyachter, passasjerskip og andre spesialbygde fartøy. Som en stolt nordmann fra en nasjon med en historisk skipsbyggingstradisjon og dype røtter i passasjerskipsindustrien, er jeg strålende fornøgd med støtten og engasjementet fra flere norske selskap inkludert Sjøfartsverket. Yachten vil gå med NIS-flagg, sier Stensby videre.

Les også: Skal bygge servicebåt

- Nesten hele industrien og samfunnet rundt begge verftene er avhengige av den maritime sektoren. Arbeidet med design og konstruksjon av M/Y NJORD vil komme tusenvis av lokale familier til gode ved å skape mer enn fem millioner arbeidstimer. I tillegg vil det i stor grad bidra til ytterligere forbedring av forsking og innovasjon av maritime aktiviteter i Kroatia og Norge, samt til å forbedre det vitenskapelige og teknologiske potensialet i skoler og høyskoler. Dessuten har Ocean Residences Development etablert, som sentralt i deres visjon, ønsket om å konstruere det mest teknisk avanserte fartøyet i industrien som vil flytte de ytre grensene når det gjelder bærekraft, teknisk innovasjon og utsleppsstandarder. En visjon som passer perfekt til kunnskapen vi har både i Norge og Kroatia, avslutter Zoran Kunkera, CBO i DIV Shipbuilding.

Helge Hermundsgard frå DNV GL Norway, verdens ledende klassifiseringssamfunn og rådgiver for den maritime næringen, sier at M/Y NJORD vil være et fartøy designet for å oppfylle de strengeste miljøkravene både for levering og for framtida. Fartøyet vil bli drevet av «state of the art dual fuel»-motorer, med tankkapasitet for MGO og LNG, batteri, varmegjenvinningssystem og avanserte styringssystem. For å sikre at fartøyet er framtidsrettet, vil motorene og drivstofftankene være klare for enkel konvertering, for å dra nytte av framtidig drivstoff med lavere eller nøytralt karbonavtrykk.

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.078