23948sdkhjf

Frykter 15.000 tapte arbeidsplasser

Maritim næring kan miste 15.000 arbeidsplasser som følge av koronakrisen. Derfor ber næringen om at myndighetene framskynder byggingen av sju nye skip.

Byggingen av disse sju nye skipene innen forskning og forsvaret skal hjelpe den maritime næringen over kneika under koronakrisen og oljeprisfallet. Det er Maritimt Forum som ber myndighetene sette i verk tiltaket.

Det er E24 som skriver dette.

Maritimt Forum er en allianse bestående av rederier, tillitsvalgte, utstyrsleveranører og finansnæringen. På oppdrag fra forumet har Menon Economics regnet ut at dersom ikke myndighetene setter i verk «spesifikke næringstiltak» kan verdiskapningen gå kraftig ned de kommende årene. Analyseselskapet har beregnet at 15.000 arbeidsplasser i maritim næring kan forsvinne, og at omsetningen vil kunne falle fra 445 til 335 milliader kroner fra 2019 til 2022. Det kan skje dersom ikke statlige krisetiltak settes inn, skriver E24 videre.

Med bakgrunn i denne analysen ber nå en samlet næring – bestående av alt fra Kongsberg Gruppen, DNV GL, Fellesforbundet, Norsk Industri til Rederiforbundet om at myndighetene framskynder byggingen av sju nye skip til forsvaret og til forskning.

Det er om lag 90.000 som jobber i maritim næring i Norge, og er dermed landets neststørste eksportindustri. Ifølge lederen for forumet genererer næringen eksportverdier for mer enn 200 milliarder kroner hvert år.

Rederiforbundets adm. dir., Harald Solberg, sier til E24 at han er redd for å miste leverandørene hvis ikke staten bidrar med midler eller strakstiltak.

Dette er hva Maritimt Forum ber om. Tiltakene vil ifølge forumet kunne sysselsette 20.000 personer i løpet av en treårsperiode. Dette er prosjekter som likevel skal gjennomføres, men er planlagt for et noe senere tidspunkt:

  • Fremskynde byggingen av fem nye mineryddere til Forsvaret og to forskningsskip til Havforskningsinstituttet til en verdi av om lag 5,6 milliarder kroner totalt
  • Fjerne beløpsgrensen på nettolønnsordningen for sjøfolk midlertidig – dette rammer norske sjøfolk som jobber i offshorenæringen
  • I tillegg ønsker man at staten bruker GIEK og Eksportkreditt for blant annet å bistå gjennom utsettelser på avdrag og at norske eksportbedrifter kan få låne penger til å styrke arbeidskapitalen sin
Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.14