23948sdkhjf

Sikret langsiktige kontrakter for to offshore vind-fartøy

Edda Wind, Østensjø-gruppens dedikerte offshore vindselskap, har signert kontrakter med MHI Vestas Offshore Wind og Ocean Breeze Energy for to av de fire skipene selskapet har kontrahert ved verft i Spania.

Kontrakten med MHI Vestas er for et Service Operation Vessel (SOV) nybygg, og vil starte i andre kvartal 2022. Kontrakten har en fast periode på 15 år.

Kontrakten med Ocean Breeze starter i første kvartal 2021, og har en fast periode på 11 år. Kontrakten vil bli betjent av et «frontrunner fartøy» det første året, før et Commissioning Service Operation Vessel (CSOV) nybygg blir levert i første kvartal 2022.

Skipene vil fungere som moderskip for vindturbin-teknikere når de utfører oppstart- og vedlikeholdsarbeid på offshore vindturbiner. CSOV-ene kan huse totalt 120 personer, mens SOV-ene kan ha totalt 60 personer om bord.

Fartøyene vil bli levert med teknologi som reduserer utslippet av klimagasser med minimum 30 %. Skipene vil også være forberedt for installasjon av nullutslippsteknologi basert på hydrogen.

- Det er fantastisk for oss å kunne sikre langsiktig beskjeftigelse for to av våre fire nybygg. Den tilliten erfarne SOV brukere som MHI Vestas og Ocean Breeze gir Edda Wind er en bekreftelse på at skipene vi har utviklet er meget attraktive og vil bli optimale verktøy for våre kunder. Med disse to kontraktene er Edda Wind etablert som en signifikant aktør i offshore vind markedet, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Østensjø Rederi.

- Vi er stolte av å introdusere disse lavutslipps-fartøyene i markedet. For Østensjø Rederi er det viktig å kontinuerlig ligge i forkant av utviklingen når det gjelder miljøvennlig teknologi. Vi er overbeviste om at de nye fartøyene til Edda Wind vil bli de første nullutslippsfartøyene i dette markedet. Å ta levering av fire fartøyer forberedt for nullutslipp vil sette selskapet i stand til å få flere store aktører med i utviklingen av den nødvendige infrastrukturen rundt hydrogen og legge til rette for utvikling av teknologi for maritime hydrogensystemer, sier Walland videre.

Forberedelsene til fremtidig nullutslippsfremdriftssystemer er gjort mulig gjennom støtte fra Enova. Forberedelsene inkluderer komplett tank-system for å lagre hydrogen, dedikert areal for brenselsceller, batteri hybrid systemer, innovativt fremdriftssystem og utstrakte bruk av energisparingstiltak for de fleste tilleggssystemer, eksempelvis ventilasjon og pumper.

- For å oppnå nullutslipp i offshore operasjoner, trengs nye løsninger både for å redusere energiforbruket og benytte alternative drivstoff. Disse skipene vil bidra med begge deler. Teknologien som blir utviklet og integrert her vil også kunne overføres til andre deler av shipping, sier Astrid Lilliestråle, Markedssjef Transport i Enova.

Nybyggene er designet av Salt Ship Design på Stord, i tett samarbeid med Østensjø Rederi.

 

Kilde: Pressemelding fra Edda Wind

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079