23948sdkhjf

Karanteneregler skaper vansker for verftsindustrien

Norsk verftsindustri er avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Næringen etterlyser strakstiltak som gjør det enklere å flytte arbeidskraft regionalt og over landegrenser.

Styreleder Hugo Strand i Norske Skipsverft Salg og Markedsføringsorganisasjon påpeker at norsk verftsindustri trenger utenlandske produksjonsarbeidere for å holde hjulene i gang.

– Det er viktig at våre myndigheter sikrer fleksibilitet i flyten av arbeidskraft for å hindre unødvendige permitteringer, kostnader og tapte markedsandeler, understreker styrelederen.

Hugo Strand er bekymret for den situasjon som verftsindustrien og leverandørindustrien er havnet i. – Vi har pågående nybyggingsprosjekter av til deles stor samfunnsmessig verdi hvor bruk av utenlandske produksjonsarbeidere er avgjørende for å kunne ferdigstille prosjektene, poengterer han.

Utenlandske arbeidere på rotasjonsordninger blir hardt rammet av de nye karantenetiltakene. Myndighetene må vurdere både å forlenge arbeidsperioden for dem som allerede er i Norge og å lage retningslinjer som gjør det mulig for disse i komme inn i Norge uten å måtte gå i det mest rigide karanteneopplegget.

– Vi kan lage tilpassede fasiliteter lokalt på verftene og slik bidra til at 14-dagers regelen kan mykes opp, foreslår styreleder Strand.

– Våre skipsverft server også seilende fartøy i viktige bransjer som havbruksnæringen, fiskeri, offshore og fergesektoren.

Foreningen han representerer mener at myndighetene må vurdere akutt-tiltak som vil sikre nødvendig fremdrift i disse prosessene. Det er ikke til å stikke under en stol at flere verft har anstrengt økonomi og at karantenebestemmelsene vil gi merkostnader som kan bidra til å skubbe disse utfor stupet.

– Næringen trenger markedstilpassede strakstiltak for å sikre fremdrift i pågående prosjekter, fastslår Hugo Strand. Han er også tydelig på at den såkalte Skipsordningen må gjøres permanent.

 – I disse Corona-tider trenger verftsindustrien maksimal tilrettelegging for å være operativ også når markedet en gang normaliserer seg igjen, sier han.

 

Kilde: Pressemelding fra Norske Skipsverft

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109