23948sdkhjf

Trolig først i verden med å bygge bru via lasersveising

| Av Redaksjon | Tips redaksjonen om en historie

Tester sveise-metode er billigere og mer miljøvennlig. Metoden gir også større mulighet for lokal og norsk produksjon. 

Les også: Ut i Europa med stol-system

Nå skal Statens vegvesen bygge en gangbru i Åfjord kommune i Trøndelag for å teste ut automatisert laser- og laser-hybrid-sveising i brukonstruksjoner.

Dette skriver Vegvesenet selv i en pressemelding

- Metoden brukes i mange andre industriområder, for eksempel skips- og verftsindustrien. Nå skal vi i samarbeid med Åfjord kommune bygge en gangbru i Åfjord som, så vidt vi vet, blir verdens første bru konstruert ved hjelp av automatisert laser- og laser-hybrid sveiseteknologi, forteller Cato Dørum i Statens vegvesen.

- Bruer krever mye stål, og mye stål krever mye sveising. Vi vil videreutvikle sveiseteknologien slik at den kan brukes på tykke stålplater og stålmaterialer i bruer. Når vi har testet ut teknologien på gangbrua skal vi vurdere om den kan brukes på enda større bruer, sier han.

Les også: En sædcelle til besvær

Tirsdag 4. februar signerte Statens vegvesen kontrakt med Prodtex Industri om produksjon av ståldekke til gangbru i Åfjord kommune. Fra venstre: Yngve Aartun (Plan Arkitekter), Lars Helge Kolmannskog (Åfjord kommune), Sigbjørn Nordstrand (Prodtex Industri), Tore Roppen (Prodtex Industri), Cato Dørum (Statens vegvesen), Tore Askeland (Statens vegvesen) og Johannes Veie (Statens vegvesen).

Brua er planlagt av Statens vegvesen i egenregi i samarbeid med Åfjord kommune og Plan Arkitekter i Trondheim. Brua bygges som en nettverkbuebru i et spenn på 65 meter og en føringsbredde på 3 meter. Det er selve dekket som vil utføres som en lasersveist stålkonstruksjon, mens buene lages i limtre. Åfjord kommune er byggherre for brua der Statens vegvesen har ansvaret for delleveransen av ståldekket.

Reduserer klimautslipp

I fjordkryssingsprosjektet Bjørnafjorden har Statens vegvesen jobbet en med teknologikvalifisering for automatisert sveising.

Prosjektet i Åfjord er et FoU-prosjekt som blir gjennomført i samarbeid med Prodtex Industri AS fra Vanylven i Møre og Romsdal.

- Vi har stor tro på automatisert laser og laser-hybrid-sveising. Det er mindre energikrevende enn tradisjonell sveising og dermed mer miljøvennlig. Når roboter utfører arbeidet er det også mindre potensial for feil, dermed kan sveisingen ha høyere kvalitet og være mer holdbar. Mindre materialbehov er også miljøvennlig. Et annet poeng er også at det er bra med tanke på HMS, en robotisert teknologi reduserer risikoen for personskader, poengterer Dørum. Dette er teknologi som kan hjelpe oss med å redusere kostnader, og det gir større mulighet for lokal og norsk produksjon.

Bra for norsk industri

Dørum forklarer at automatisert sveising gir store muligheter for lokal produksjon, i motsetning til manuell sveising hvor produksjonen ofte gjennomføres langt unna, og stålplatene må transporteres og monteres.

- Vi kan generelt si at omkring en tredjedel av kostnadene knyttet til manuelt sveisede stålkonstruksjoner er knyttet til prosessen med transport og montering. Ved hjelp av automatisert sveiseteknologi fjerner vi disse leddene og unngår dermed unødvendige kostnader og CO2-utslipp, sier han.

Kilde: Pressemelding fra Statens Vegvesen
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

- Vil trolig ikke godta forelegget

Kongsberg Maritime vinner ny storkontrakt

Tungmetaller rett ut i elva

Daglig leder tiltalt etter dødsulykke

Først ute med havdrone

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Nyhetsbrev

Stopper leteboringsplan i Australbukta

Alle blir med over til Havila

Fire nye batteripakker for Corvus

Oljelekkasje stanset etter ei uke

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Skal bygge Norges største havn

Ukas vits: Busstur

Selger fire oljeservice-selskap

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

SSB: Sterke investeringstall

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Brann hos Hydro Sunndal

DOF Subsea vant kontrakter

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Send til en kollega

0.14