23948sdkhjf

Skal bygge fjerde båten for Sølvtrans

Myklebust Verft i Sande på Sunnmøre har inngått sin fjerde brønnbåtkontrakt med Sølvtrans Rederi i Ålesund. Fartøyet er basert på Kongsberg NVC 389 og er av samme design som Sølvtrans allerede har under bygging hos Myklebust.

Lastekapasiteten er på 4.000 m3. Også dette skroget skal bygges ved det tyrkiske verftet Hat-San, går det fram av en pressemelding torsdag.

Les også: Signerte aluminiumskontrakt verdt 100 millioner

Levering av det som blir byggnummer 76 fra Myklebust Verft er kontraktsfestet til oktober 2021.

– Vi er stolte over å lykkes med flere kontrakter til Sølvtrans. Det gir oss store muligheter til å, i lag med alle involverte aktører, utnytte positive synergier og læring fra prosjekt til prosjekt. Kontrakten innebærer også mange leveranser fra en rekke lokale virksomheter der de største i omfang er Kongsberg Maritime, MMC FIRST PROCESS og Hareid Group, sier daglig leder hos Myklebust Verft, Inge-Jonny Hilde.

– Vi opplever et positiv marked for denne 4.000-kubikk-serien som vi har kontrahert hos Myklebust og for oss finner vi den kvaliteten vi jakter på lokalt, sier reder og administrerende direktør i Sølvtrans, Roger Halsebakk.

Kontrakten passer godt med den strategien Myklebust har valgt ved å bygge flere fartøy til samme kunde med kjent teknologi og design.

Les også: Moen Marin skal bygge nytt fartøy

– Det er også en stor tillitserklæring fra Sparebanken Møre at de stiller med byggefinansiering til nok et nybygg ved Myklebust Verft, sier Hide.

Med denne kontrakten har Myklebust ein ordrereserve på om lag en milliard kroner innen nybygg og ettermarkedet. Verftet har 135 egne ansatte.

 

Kilde: Pressemelding

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.265