23948sdkhjf

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det har vært mye uro rundt de nye Havila Kystrute-skipene, som er påbegynt ved verft i Spania. Der ligger de fortsatt, kun 11 måneder før de skal være i bruk.

Det dreier seg om to nye Havila Kystrute-skip, som etter planen skulle i drift 1. januar 2021. Nå viser det seg at problemene ved det spanske verftet, som skulle bygge skrogene til skipene, er så store at de fartøyene ikke blir ferdige i tide.

Les også: Har funnet erstatningsverft

Det skriver NRK.

Havila jobber nå på spreng for å få nye kontrakter på plass slik at skipene kan bygges raskt. Siden august i fjor har altså ikke vært gjort noe med de to skipene ved det spanske verftet, ifølge Sysla. Siden august i fjor har 1300 ansatte vært permittert, og verftet har og sliter økonomisk.

Havila hadde ifølge NRK håpet å ha et nytt verft for videreføring av bygging før nyttår, men det skjedde ikke. Man jobber derfor nå med å finne erstatningsskip for de fartøyene som blir forsinket.

Byggingen av de to første skipene går etter planen ved Tersan-verftet i Tyrkia. Havila har nær kontakt med det spanske verftet Barreras, hvor de to halvferdige skrogene ligger, samtidig som det jobbes med et par andre verft også.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Nyhetsbrev

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Her er robothunden Spot

Gir bonus til alle ansatte

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.156