23948sdkhjf

Kroater kjøper Kleven Verft

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Det kroatiske industrikonsernet DIV Group har inngått avtale om å kjøpe Kleven Verft av Hurtigruten.

Les også: Ingen hold i påstandene

Avtalen er forventet å bli gjennomført i løpet av de neste ukene, når dokumentasjonsprosessen blir sluttført. DIV Group er et av de største industrikonsernene i Kroatia, og eier blant anent det største skipsverftet i Kroatia, Brodosplit.

- Jeg er utrolig glad på vegne av alle ansatte i Kleven at vi nå er i ferd med å få inn en ny og solid eier av verftet. Vi har gjennom en vanskelig periode klart å levere fantastiske skip, samt beholde den høye kompetansen på verftet. Nå skal vi sammen med nye eiere tenke langsiktig og utvikle oss videre. Dette blir en ny og spennende epoke for alle Kleven-ansatte, sier administrerende direktør Kjetil Bollestad.

Tomislav Debeljak, eier og administrerende direktør i DIV Group, ser fram til samarbeidet. 

- Vi er veldig glade for å ha signert denne avtalen som åpner muligheten for samarbeid mellom to lange og vellykkede skipsbyggartradisjoner. Kleven er anerkjent over hele verden som et norsk verft med førsteklasses referanser og konstruksjonskunnskap, spesielt når det gjelder utstyr til komplekse skip. Jeg er mest tilfreds med at Brodosplit, som vi klarte å plassere ekstremt godt i segmentet for bygging av middels store og polare cruiseskip, har funnet en forretningspartner som de vil kunne oppnå topp resultat med. Foreløpig er Brodosplit et av de mest effektive verftene i verden når det gjelder design og konstruksjonskvalitet, hastighet og konstruksjonsteknologi. Skipene vi byggerer et synlig og globalt gjenkjennelig produkt, men vi ønsker mer, og det er grunnen til at vi nå er begeistret for å ha koplet Kleven sammen med Brodosplit. Denne forbindelsen vil skape en positiv synergieffekt i alle segment av vår virksomhet, inkludert entreprenørvirksomheten og finansiering av bygging av nye skip, samt design, bygging av skrog, og spesielt å utstyre framtidige nybygg. På grunn av denne positive synergien, forventer jeg også lavere byggekostnader og betydelig lavere kostnader for å finansiere nye prosjekt. Den totale innsparingen som kan utgjøre opptil 5 prosent vil tillate oss ikke bare større lønnsomhet, men også konkurranseevne når vi kontraherer og bygger komplekse mellomstore skip. I dette segmentet har vi med dette samarbeidet en stor sjanse til å bli den beste på markedet. Sammen skal vi gjøre alt for å oppnå dette, sier Tomislav Debeljak, eier og administrerende direktør i DIV Group.

Les også: Kleven vil undersøke sin nye eier

Vinn-vinn-avtale 

Finansdirektør i Kleven Verft, Ola Beinnes Fosse, forklarer her bakgrunnen for avtalen med DIV Group, samthkva Kleven har lagt vekt på i vurderingen av nytt eierskap:

- For både Kleven og DIV Group er dette en kjempemulighet for å bygge på kompetansen som finnes i begge organisasjonene, og å ta en posisjon i et voksende marked, sier Fosse.

Han peker på tre grunner til at Kleven valgte å gå for DIV som ny eier:

Les også: Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

1: Kleven og DIV Group har kompletterende ferdigheter, som sammen legger til rette for ambisjonen om å bli et verdensledende og lønnsomt verft.

2. De har en balanse og egenkapital som gjør det moulig å finansiere nye skip.

3. De kommer med nye prosjekt om kort tid, og kommer også med arbeidskapital som gjør oss i stand til å bevare den unike kompetansen som er bygd opp de siste åraene 

Skal fortsatt være Kleven Verft

Les også: Kleven Veft saksøkt

Både for Kleven-ledelsen og Hurtigruten som eierr har det vært viktig at identiteten og kompetansen blir tatt vare på. Kleven Verft skal fortsatt hete Kleven Verft når DIV Group står som eier. Verftet kommer også til å fortsette som et eget selskap, men under DIV Group-paraplyen.

- Vi har lett etter en eier som vi er sikre på vil Kleven det beste. Flere mulige kjøpere er blitt vurdert, og vi er helt sikre på at DIV Group er de riktige eierne for Kleven. Ingen andre har vært i stand til å vise til en så trygg og langsiktig plan for verftet. Dette er en perfekt match, sier finansdirektør Ola Beinnes Fosse ved Kleven Verft.

Han får støtte fra Torleif Ernstsen, finansdirektør i Hurtigruten.

- Det er bra at Kleven nå har funnet en ny eier med langsiktig perspektiv. Kleven har opparbeidet seg en unik kompetanse knyttet til bygging av ekspedisjonsskip som de kan videreutvikle. Vi mener at DIV Group vil være svært gode eiere for Kleven, sier Ernstsen.

Les også: Svensker kjøpte opp norsk selskap

I tillegg til en rekke spesialskip, har Kleven Verft det siste året levert verdens to første hybriddrevne cruiseskip – MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen – til Hurtigruten.

Fra nå av vil Brodosplit og Kleven kunne samarbeide om byggeprosjekt.

- Brodosplit er enormt store og erfarne spesielt innen stålarbeid. I en bransje som sliert med lønnsomheten, kan vi nå dra nytte av hverandres styrker, og samarbeide om prosjekt der det er hensiktsmessig. Målet er å bli mer konkurransedyktige, og samtidig kunne bygge med lønnsomhet, forteller Ola Beinnes Fosse.

NYE EIER: Kroatiske DIV Group blir nye eier i Kleven Verft. FOTO: DIV GROUP

DIV Group har vært ute etter et verft som kan komplettere deres kompetanse.

- Kompetansen de ansatte på Kleven har bygd opp gjennom flere 10-år, med levering av høykvalitetsskip innen flere ulike segment, er det som har vært avgjørende i salgsprosessen. De ansatte er de som har skapt Klevens historie. Det er også de som sammen med et veldig kompetent og erfarent team i DIV skal ta dette videre, og skape nye gode opplevelser hos Kleven, sier Ola Beinnes Fosse.

Hurtigrutens eierskap og bankenes forutsigbarhet og støtte, har ifølge Kleven-ledelsen vært helt avgjørende for at Kleven har kommet dit de er i dag. Sammen har de båret verftet gjennom de siste årene.

- Vi takker for det gode samarbeidet med bankene, og for det avgjørende eierskapet til Hurtigruten. De ga oss mulgiheten til å overleve, samt å bygge verdifull kompetanse på verftet. Nå ønsker jeg Hurtigruten en eventyrlig reise videre med sine fantastiske skip og ekspedisjoner rundt omkring i verden, sier en takknemlig Kjetil Bollestad.

Hurtigruten takker de ansatte på verftet i Ulsteinvik for jobben de har gjort.

2020 blir eit hektisk år for Kleven Verft

Etter levering av det hybride ekspedisjonsskipet MS Fridtjof Nansen i desember 2019, arbeider Kleven Verft per i dag med to store ombyggingskontrakter. Verftet bygger om et trål/snurrevad-fartøy for NordnesGruppen, og en lekter for Boa Barges AS. Begge skal bli levert i 2020.

I tillegg kommer det betydelige leveranser til fire ombyggingsprosjekt fra Hurtigruten i 2020 og 2021. Det vil også komme arbeid gjennom verftets nye eier DIV Group om kort tid.

- Vi ser bare fordeler med at DIV Group er vår nye eier, og ønsker dem velkomne til Ulsteinvik. Nå skal vi jobbe hardt sammen og levere gode resultat på prosjekene framover. 2020 kommer til å bli et spennende og hektisk år for oss. Framtiden ser lysere ut enn på mange år, avslutter Kjetil Bollestad. 

Kilde: Pressemelding fra DIV Group
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Har funnet erstatningsverft

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

Nyhetsbrev

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

1

Ut i Europa med stol-system

Kleven vil undersøke sin nye eier

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

En sædcelle til besvær

Mild vinter – må permittere

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Eksportnedgang i januar

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

Ukas vits: Damesko

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

Send til en kollega

0.188