23948sdkhjf

Vil ha mer penger etter fregatt-kollisjonen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

I september i år skal Staten og eierne av tankskipet TS «Sola» møtes i Bergen tingrett. Staten vil kreve mer penger av eierne etter kollisjonen med KNM «Helge Ingstad».

Bakgrunnen for kravet er at Staten mener at oljetankerens kaptein hadde en del av skylda for at de fartøyene kolliderte natt til 8. november 2018. Det er Bergens Tidende (BT) som skriver dette.

Les også: Fregatt-etterforskning ikke ferdig

Når saken kommer opp for Bergen tingrett i september, skal retten ta stilling til om TS «Sola» skal ta noe av ansvaret for det som gikk galt, og at det dermed også betale sin del.

Statens utgifter etter fregatthavariet er enorm. En ny fregatt av samme type vil koste mellom 11 og 13 milliarder kroner, men en reparasjon vil koste enda mer. Derfor har Forsvaret avvist å reparere fartøyet. Selve hevingen og planleggingen av dette kostet mer enn 765 millioner kroner.

Partene ble i fjor enige å opprette et såkalt avgrensningsfond for Sola TS på rundt 400 millioner kroner, som assurandøren til tankskipet, Britannia P & I, har stilt til disposisjon. Staten og det greske rederiet er uenige om hva fondet skal brukes til og hva slags andre krav som kan komme på toppen, viser et dokument fra Bergen tingrett som Bergens Tidende har fått innsyn i.

Det er satt av fire uker til saken i Bergen tingrett.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Fallulykke hos Hydro

Konsgberg kutter 85 stillinger

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Nyhetsbrev

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Ukas vits: Fridag

Nest beste trucksalg på mange år

Gikk konk, mistet jobben – fått ny jobb

Fallulykke førte til dødsfall

Unngår oppsigelser

Vil ha færre oppdrettsanlegg på Vestlandet

Velger TESS som leverandør

Håper på snarlig Kleven-salg

GIEK bidro med 5,6 milliarder kroner til grønn skipsfinansiering

SE VIDEO: Mislykket brusprengning

Rekordomsetning for kompressorer

Tråler-slep i gang

Osloferjene blir elektriske

Livbåten fortsatt forsvunnet

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Ukens vits: Julegaven

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ASI Automatikk Nyttårshilsen

RS Components lanserer redundansmoduler fra TDK-Lambda

Månedens referanse – Desember 2019

Nyeste teknologi løfteutstyr for profesjonelt bruk

Flere unge er positive til olje

Send til en kollega

0.141