23948sdkhjf

Forsvarets prestisjeskip har fått seilingsforbud

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvarets nye logistikkskip – KNM «Maud» - får ikke seile på en stund. Det er flere ting som må rettes opp før prestisjeskipet til 2,2 milliarder kroner kan få seile igjen.

Det skriver Aftenposten i romjula. Det tok 10 år og 2,2 milliarder kroner å få Forsvarets største skip ferdig. Etter bare fem måneder i drift, har skipet nå fått seilingsforbud etter fra DNV GL, som karakteriserer feilene og manglene om bord i skipet som «klasseavvik».

Les også: Batterirapport gir klare anbefalinger

Det var i november at DNV GL foretok en inspeksjon av skipet, og som Forsvarsmateriell nå refererer til. Under inspeksjonen kom det fram at mannskapet var bekymret for en rekke forhold om bord i logistikkskipet, som har eget verksted, hangarplass til helikoptre, operasjonssal og sykehus med 44 senger. Manglene har vært knyttet til utilstrekkelig materiellsikkerhet over tid, og det har vært et stort etterslep på vedlikehold etter at Forsvaret tok over skipet fra verftet i november 2019. Det er mye som tyder på at vedlikeholdsmangelen kan knyttes til at skipet ble liggende ved kai i to år hos det sørkoreanske verftet, som holdt på å gå konkurs.

Aftenposten skriver at flere av leveransene til skipet ennå ikke er ferdigstilt.

Forsvarssjef Frank Bakke-Jensen uttaler til avisa at det er normalt å avdekke mangler etter en periode i drift for skip av denne typen.

 

Mer om: DNV GL | KNM "Maud" | Mangler
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TESS utvider

Batterirapport gir klare anbefalinger

Lundin blir grønnere

Ukens vits: Glassmesteren

Redningsaksjon kan føre til tap av 500 jobber

Ytterligere ståltoll fra Trump

Nyhetsbrev

Semco Maritime vant kontrakt

Banebrytende ABB-teknologi forbedrer drift av Draugen

Sivertsen ny fiskeriminister

Pipelife-sjef fikk lokal prestisjetung pris

Bru trolig ny olje- og energiminister

Satte omsetningsrekord

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Konsgberg kutter 85 stillinger

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Gundersen Galvano AS har fått ny nettside.

Modulære DC strømforsyninger

ASI Automatikk om smart plast produkter

VERLINDE VX elektrisk talje

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

Send til en kollega

0.156