23948sdkhjf

En snakkis i cruisemiljøet

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

På kort tid har cruiseskipet ‘Greg Mortimer’ blitt en snakkis i cruisemiljøet. Mens den omvendte baugen, X-BOW, er godt kjent i offshoremarkedet, er det første gang denne har bliyt tatt i bruk på et cruiseskip.

Dette skriver Ulstein i en pressemelding.

Les også: Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

Den «annerledes» båten med de gode sjøegenskapene blir omtalt i cruisemedia over hele verden. Dette gir også kjærkommen oppmerksomhet til den norske maritime klyngen, som er med på ferden. For de norske maritime bedriftene er det viktig å komme inn på nye markeder etter at offshore olje- og gassmarkedet falt helt bort for få år siden. Mange av bedriftene har derfor dreid fokus til passasjer- og cruiseområdet.

Sjølv om «Greg Mortimer» ble bygd i Kina, gir det stor verdiskapning for de norske bedriftene å være med i et slikt prosjekt. Av disse er Ulstein Design & Solutions i Ulsteinvik, som står for designet og utstyrspakken, Blue Ctrl i Ålesund som leverer automasjonssystem, og Brunvoll i Volda som leverer gir og thruster, propeller og akslinger. Andre leverandørrr er Jets på Hareid, Ulmatec Pyro i Søvika, Aukra Maritime på Aukra, Aeron i Flekkefjord – for å nevne noen.

FULL FART: X-BOW i fullt driv på vei til Antarktis FOTO. AURORA EXPEDITIONS

«Greg Mortimer» er godt rustet for turen til Antarktis. Den beryktede Drake-passasjen kan by på ulike bølgeforhold og sjø fra flere sider samtidig, og vindforholdene kan brått ta ein uventet vending.X_BOW gir myke bevegelser i møtende sjø og reduserer slag og påfølgende vibrasjoner. Skipet er også utstyrt med stabilisatorfinner for å takle sjøen som kommer sideveis. Dette gjør overfarten mye betre for de som er om bord.

Les også: - I høy sjø ventet jeg på slagene i baugen – de kom aldri

X-BOW-løsningen er til nå tatt i bruk på langt flere enn 100 skip. «Greg Mortimer», som blir driftet av australske Auroa Expeditions, er det første cruiseskipet. Skipet er eid av SunStone Ships som har flere skip av samme designet under bygging i Kina. To cruiseskip med X-BOW er også under bygging ved Ulstein Verft for Lindblad Expedetions, det første med levering i 2020.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

«Lance» kom seg løs – igjen

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Nyhetsbrev

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

IKM gjør enda et oppkjøp

Brønnbåt døpt sist helg

Kongen åpner Johan Sverdrup

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.169