23948sdkhjf

Norsk skip ble «Tanker skip of the year»

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Odfjells nye kjemikalietankskip, Bow Orion, ble tirsdag kåret til «Tanker Ship of the Year 2019». 25 prosent av skipets totale verdi er levert av norske selskaper, antar Odfjell.

Utdelingen fant sted på årets Tanker Shipping & Trade Conference tirsdag kveld.

Les også: Stålbrua The Twist kåret til årets flotteste museum internasjonalt

Den store årlige prisutdelingen feirer hvert år kvalitet og innovasjon i tankindustrien. En av prisene er «Tanker Ship of the Year», som anerkjenner tankskip som setter nye standarder innen ett eller flere av følgende områder: design, miljø, operasjon, sikkerhet og teknologi.

Bow Orion ble tidligere i høst nominert sammen med to andre nybygg, og i kveld ble det bekreftet at Odfjell sitt nye skip stakk av med seieren.

- Vi er stolte over å motta denne prisen, og det er på alle måter en lagseier. Ikke bare for oss i Odfjell, men for de mange partnerne som har vært involvert med ekspertise, utstyr, innovasjoner og teknologi. Konseptet kommer fra Odfjell selv, og vårt team har gjort en fantastisk jobb fra start til slutt. I nært samarbeid med skipsverftet og nøye utvalgte leverandører – deriblant en hel rekke norske selskaper – har Bow Orion blitt det flaggskipet vi hadde mål om, sier Kristian Mørch, adm. dir..i Odfjell SE.

Odfjell estimerer at rundt 25 rposent av skipets totale verdi er levert av norske selskaper. Blant disse er Kongsberg, Framo, Norwater, Jets, Sperre, DNVGL, TTS og Brunvoll. 

Les også: Aker Solutions-direktør på topp i kåring

- Vi er glade for at våre nybygg setter standard og blir løftet frem i internasjonal bransje. Bow Orion og hennes søsterskip er spekket med høyteknologi og utstyr levert av norske bedrifter. Å vinne pris som «Tanker Ship of the Year» er et tydelig bevis på kvaliteten og konkurransekraften i den norske maritime klyngen, sier Mørch.

Bow Orion er det første av totalt fire søsterskip i Odfjells såkalte Hudong-klasse. Med sine 49,000 dwt er disse skipene per i dag verdens største kjemikalietankskip i rustfritt stål, og viser industriledende resultater på fart, utslipp og generell effektivitet.

 

Kilde: Pressemelding fra Odfjell
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Minst en omkommet på hangarskip

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Produksjonstall for november 2019

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

«Lance» kom seg løs – igjen

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.163