23948sdkhjf

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

To år etter at en fisker omkom på fiskebåten «Fugløyfjord» foreligger nå havarirapporten. Et rekkverk kunne avverget det tragiske utfallet.

Det går fram av rapporten, som nå endelig er klar. Den kommer altså to år etter at en russisk fisker ble klemt ihjelp på snurrevadbåten «Fugløyfjord». Fartøyet har hjemmested Tromsø, og det er Nordlys som nå skriver at rapporten er klar.

Les også: Havarikommisjonen klar med dødsulykke-rapport

Dødsulykken skjedde 17. juli 2017, og det var en russisk fisker som forulykket på den norske båten. Ulykken skjedde ifølge Nordlys under hysefiske ved Bjørnøya.

Et rekkverk hadde vært nok til å unngå dødsulykken, går det fram av havarirapporten. Det hadde seg nemlig slik at det kunne oppstå snurr på notene. Derfor hadde mannskapet om bord på båten etablert en praksis at en av dem skulle rydde opp i dette under haling av bruket. Denne personen var plassert i nærheten av notvinsjen, noe som rapporten karakteriserer som en utsatt posisjon. Normalt hadde denne personen og skipperen både muntlig og visuell kontakt, men denne gang oppsto det en svikt i denne kontakten og kommunikasjonen.

Dette førte til at maskinisten om bord på «Fugløyfjord» ble klemt igjen mellom notvinsjen og styrhuset. Skipperen var opptatt med noe annet i noen sekunder, noe som var nok til at ulykken inntraff.

«Etter kort tid hørte han (skipperen) at maskinisten ropte. Han så da ut gjennom vinduet på styrbord side, og observerte at maskinisten var blitt klemt mellom triplexen og styrhusskottet. Skipperen stoppet umiddelbart innhivingen og tiltet triplexen ut igjen. Maskinisten ble liggende på dekk ved notrøret», står det i rapporten til Statens havarikommisjon som ble offentliggjort mandag. Dette skriver Nordlys, som også refererer til at det i rapporten står at et rekkverk bak triplexen «ville hindret adgang til fareområdet». I rapporten går det fram at et slikt rekkverk var tegnet inn på de originale byggtegningene, men ble altså ikke levert.

Etter ulykken ble «Fugløyfjord» tilbakeholdt av Sjøfartsdirektoratet, og bakgunnen for dette var nettopp av ulykkesstedet ikke var sikret med skilt og rekkverk. Dette ble rettet opp av rederiet like etterpå.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.109