23948sdkhjf

Et rekkverk kunne hindret dødsulykke

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

To år etter at en fisker omkom på fiskebåten «Fugløyfjord» foreligger nå havarirapporten. Et rekkverk kunne avverget det tragiske utfallet.

Det går fram av rapporten, som nå endelig er klar. Den kommer altså to år etter at en russisk fisker ble klemt ihjelp på snurrevadbåten «Fugløyfjord». Fartøyet har hjemmested Tromsø, og det er Nordlys som nå skriver at rapporten er klar.

Les også: Brannårsak fortsatt ikke funnet

Dødsulykken skjedde 17. juli 2017, og det var en russisk fisker som forulykket på den norske båten. Ulykken skjedde ifølge Nordlys under hysefiske ved Bjørnøya.

Et rekkverk hadde vært nok til å unngå dødsulykken, går det fram av havarirapporten. Det hadde seg nemlig slik at det kunne oppstå snurr på notene. Derfor hadde mannskapet om bord på båten etablert en praksis at en av dem skulle rydde opp i dette under haling av bruket. Denne personen var plassert i nærheten av notvinsjen, noe som rapporten karakteriserer som en utsatt posisjon. Normalt hadde denne personen og skipperen både muntlig og visuell kontakt, men denne gang oppsto det en svikt i denne kontakten og kommunikasjonen.

Dette førte til at maskinisten om bord på «Fugløyfjord» ble klemt igjen mellom notvinsjen og styrhuset. Skipperen var opptatt med noe annet i noen sekunder, noe som var nok til at ulykken inntraff.

«Etter kort tid hørte han (skipperen) at maskinisten ropte. Han så da ut gjennom vinduet på styrbord side, og observerte at maskinisten var blitt klemt mellom triplexen og styrhusskottet. Skipperen stoppet umiddelbart innhivingen og tiltet triplexen ut igjen. Maskinisten ble liggende på dekk ved notrøret», står det i rapporten til Statens havarikommisjon som ble offentliggjort mandag. Dette skriver Nordlys, som også refererer til at det i rapporten står at et rekkverk bak triplexen «ville hindret adgang til fareområdet». I rapporten går det fram at et slikt rekkverk var tegnet inn på de originale byggtegningene, men ble altså ikke levert.

Etter ulykken ble «Fugløyfjord» tilbakeholdt av Sjøfartsdirektoratet, og bakgunnen for dette var nettopp av ulykkesstedet ikke var sikret med skilt og rekkverk. Dette ble rettet opp av rederiet like etterpå.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Leverte andre båten til Sølvtrans på kort tid

Skal bygge ringnot- og trålfartøy

Tror på dobling av landbasert oppdrett

Fiskebåt fikk hjelp av helikopterrotorer

Fiskere i konflikt med havvind

En oppdrettsansatt fortsatt savnet

Nyhetsbrev

Foreslår mer effektiv regulering

En person skadet i brann.

Klart for Norsk Havbruksdag

Lakse-sporing ved hjelp av blockchain

Se alle Bedriftenes egne nyheter

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

D-glide fra ASI Automatikk

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Frekvensomformerkurs – Danfoss-skolen

Webinar: How to reduce scrap in foundries

Sew-Eurodrive til EuroExpo Industrimesse, Tromsø

Åpen og gratis plattform for kompetanseutveksling

RS Components lanserer unikt IEC-apparatinntak fra Recom

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ASI Automatikk Nyttårshilsen

RS Components lanserer redundansmoduler fra TDK-Lambda

Månedens referanse – Desember 2019

Nyeste teknologi løfteutstyr for profesjonelt bruk

Flere unge er positive til olje

R. STAHL TRANBERG kjøper opp IMT helikopterdekkbelysning

Ny Sandvik Coromant-spennhylse med mekanisk låsegrensesnitt

TAON Hydraulikk ønsker et godt nyttår 2020.

ABC-Maskin AS ønsker God Jul og Godt Nytt År!

Vi holder åben mellem jul og nytår!

God Jul

Vi holder åben mellem jul og nytår!

Send til en kollega

0.332