23948sdkhjf

2018 ble tøft for Kleven Verft

Gamle Kleven Verft hadde et driftsresultat på minus 338 millioner kroner i 2018. Resultatet før skatt endte på minus 349 millioner kroner.

Dette går fram av en pressemelding fra Kleven Prosjekt 401 AS (Gamle Kleven Verft).

Av driftsresultatet på minus 338 millioner kroner, var 85 millioner kroner ekstraordinære nedskrivinger, heter det pressmeldingen.

Det negative resultatet er også spesielt påvirket av finansielle utfordringer hos enkelte underleverandører innen innredning, samt en forsinket levering av ekspedisjonsskipet MS Roald Amundsen til Hurtigruten.

- Resultatet er påvirket av den omstillingen verftet har vært gjennom de siste årene. Finansielt har vi vært forberedt på et negativt resultat i 2018, og kunne på forhånd ta de grepene som var nødvendige for å sikre forsvarlig drift på verftet. Omstillingskostnadene er nå tatt, og historiske tap er håndtert og dekket inn, sier Ola Beinnes Fosse, finansdirektør ved Kleven Verft.

Grunnen til at 2018-regnskapet blir levert først nå, skyldes arbeidet med restruktureringen av selskapsstrukturen. Utfallet av dette har hatt betydning for 2018-regnskapet. Alle hendelser fram til nå i 2019 har blitt inkludert i 2018-regnskapet.

Nye Kleven Verft ble formelt stiftet 1. november 2019, med en balanse på 130 millioner kroner i gjeld som er knyttet til verftets eiendeler og fasiliteter. Fram til det eventuelt er en ny eier på plass ved verftet, vil følgende personer sitte i styret: Ola Beinnes Fosse (styreleder), Henrik A. Christensen, Tom Einertsen, Olav Ingolf Nakken, Olav Haugland, Alf Johan Antonsen, Frank Hauge og Olav Arne Høydalsvik.

- Nå er vi klare til å ta Nye Kleven Verft videre med en styrket kompetansebase, i tillegg til de nye kontraktene som er inngått, med begrenset risiko for verftet. Dette i kombinasjon med en vesentlig sunnere balanse, gjør at Nye Kleven Verft er godt posisjonert for framtida, forteller Fosse.

I første omgang er fokuset for verftet nå å levere MS Fridtjof Nansen før årsskiftet, og samtidig levere de andre prosjektene i ordreboka etter planen. Salget av verftet er en pågående prosess.

- Vi ser at verftet er attraktivt for både nasjonale og internasjonale aktører. De ser verdien i den kompetansen vi har på verftet, i tillegg til at vi har fått en ryddig og lett balanse etter omstruktureringen, sier Fosse.

Kleven Prosjekt 401 AS vil være et 100 prosent Hurtigruten-eid selskap. Selskapet vil betjene sine forpliktelser i samsvar med kontraktene som ligger der både for leverandører og banker.

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.251