23948sdkhjf

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

 8.november, på dagen ett år etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet TS «Sole» i Hjeltefjorden, kommer Havarikommisjonens rapport.

Les også: Batterirapport gir klare anbefalinger

Havarikommisjonen legger fram to ulike rapporter. Den første, som blir lagt fram i dag, 8 november, skal primært omhandle det som skjedde før ulykken. Den andre delen, handler om det som skjedde etter kollisjonen, og den kommer senere.

Etter at fregatten ble hevet og bragt til Haakonsvern tidligere i år, ligger nå den rustne holken ved CCB-basen på Ågotnes – også det i Hjeltefjorden. Det koster ifølge NRK 1,3 millioner kroner i måneden å ha båten liggende der. Her ligger fartøyet i påvente av hvordan man skal foreta selve destrueringen av fregatten.

På Haakonsvern har Forsvarsmateriell etablert hall hvor de har samlet 2500 deler fra KNM «Helge Ingstad». Disse skal ifølge tilstandsrapporten som i mai, være verd mellom 100 og 400 millioner kroner. NRK skriver at noen av delene er i bruk på de andre fregattene, noen kan brukes reservedeler mens andre igjen må skrotes.

Mannskap som var på broen på KNM «Helge Ingstad» den dramatiske natten  for ett år siden, er nå besetning på søsterfregatten KNM «Otto Sverdrup», men de får ikke lov til å jobbe på broen.

– Brobesetningen fra ulykkesnatten har ikke brotjeneste. De har derimot fått annen relevant tjeneste innenfor sitt fagfelt, sier Torill Herland, kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret til NRK.

Bakgrunnen for at de ikke får jobbe på broen er av sikkerhetsmessige hensyn, og at det foregår en politietterforskning.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

Brann hos Hydro Sunndal

Nyhetsbrev

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

Ingen hold i påstandene

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Send til en kollega

0.125