23948sdkhjf

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rederiet OHT feiret nylig kjølstrekk på sitt nye ‘Alfa Lift’-installasjonsfartøy, spesialdesignet for installasjon av havvindfundament i den tidlige utbyggingen av nye havvindparker. Ulstein har utviklet skipsløsninger for å arbeide innen alle fasene i utviklingen av havvindfarmer.

Ulstein har bakgrunn fra offshore olje- og gassindustrien, med design og bygging av skip for arbeid i noen av verdens tøffeste områder og for svært krevende operasjoner. Ulstein har nå blitt en ledende aktør innen den voksende havvindindustrien.

Les også: Prototypen for hydrogen et skritt nærmere

For å kunne bidra til å redusere LCOE (Levelised Cost of Energy) i framtidige havvindprosjekt, er det avgjørende med kunnskaper om hvordan man best kan integrere de tekniske, driftsmessige og kommersielle aspektene i fartøydesiget. Nye havvindparker blir etablerte lenger fra land, i grovere sjø og på dypere vann. Dette øker behovet for høyere lasteevne, komfort og stor innredning, fartøyet sin fleksibilitet og driftssikkerhet.

Det blir stilt enda større krav til skipenes kapasitet og yteevne når utviklingen i energiproduksjon fra havvind går i retning av større turbiner og dypere vann. Både for fartøy som vert brukte til kartlegging eller tilrettelegging av havbunnen, installasjonsfartøy, service- og driftsfartøy og kabelleggingsfartøy, er det en generell trend at fartøyene blir større og dyrere.

Ulsteins ‘Alfa-Lift’-design for Offshore Hevy Transport (OHT) er et motsvar på denne trenden. Ut fra Archimedes’ prinsipp kan Alfa Lift-designet gi høyere yteevne enn eksisterende fartøydesign uten at det går ut over den økonomiske inntjeningen i operasjonene.

Alfa Lift-fartøyet skal med sine 48 0000 dødvekttonn frakte og installere fundamentene til havvindfarmer. Fleksibiliteten som ligger i designet åpner for mugligheten til å utføre tungtransport, installasjons- og avviklingsaktiviteter i andre markeder. Fartøyet er helt spesielt ved at det selv kan utføre tunge kranløft med hoveddekket nedsenket.

Les også: Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

Det er gjort tiltak for å redusere skipets miljøpåverkning. Skipet har en batteripakke som bidrar til å redusere det totale drivstofforbruket og utslippene. I tillegg har skipet avgassrensesystem, og motorene er i samsvar med IMOs Tier III-krav, som innebærer reduksjon i NOx-utslipp.

Fartøyets kapasitet er i samsvar med framtidens krav til havvindindustrien. Det kan transportere og installere opp til 10 fundament, hvert av dem på 1500 tonn, eller 11 vindturbintårn, hvert på 2000 tonn, og tilhørende overgangsstykke for de største forventede framtidige vindturbingeneratorene. Fartøyet er for tiden under bygging på CMHI-verftet, Kina, og er planlagt for levering 2021. OHT har opsjoner for opptil tre skip av samme design ved verftet.

Ulstein har utviklet flere andre fartøy for havvind eller walk-to-work-arbeid, disse inkluderer blant andre tungløftsfartøyet Stella Synergy for Jumbo, Kasteelborg for Wagenborg, Heeremas Aegir tungløftsfartøy og Van Oords steininstallasjonsfartøy Bravenes. I tillegg er flere serviceoperasjonsskip kontraherte av eller er i arbeid for Bernhard Schulte Offshore, Acta Marine og Seaway 7.. Ulstein Verft bygger også kabelleggingsskipet Nexans Aurora.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Falt fem meter – alvorlig skadet

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Frykter Brexit

Nyhetsbrev

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Smell for Salmar

Nominert til tech-pris

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Satte ny sleperekord

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.166