23948sdkhjf

Aluminiumbru over Langenuen kan bli realitet

| Av Statens Vegvesen | Tips redaksjonen om en historie

Et forskingsteam bestående av Dr.techn.Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS og NTNU konkluderer med at aluminium kan være løsningen for fremtidens brukasser.

Les også: Trump-toll på stål

Supermaterialet har mange fordeler, og på Teknologidagene fikk deltakerne høre mer om dem. Bakgrunnen for prosjektet er at på strekningen Stord-Os er det et behov for kostnadsreduksjoner.

Dette skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

For bruen over Langenuen sør for Bergen er investeringen kostnadsregnet til anslagsvis NOK 5 mrd.

Hengebru på 1720 meter

Les også: Full splid om ferjefri E39

Prosjektet ser for seg muligheter for redusert kostnad på brua ved å redusere mengdene i konstruksjonen totalt sett ved bruk av aluminium i brukassen. Dersom man kan gå fra stål til aluminium så vil vektreduksjonen i brukassen gi en mengdereduksjon i bruens andre hovedkomponenter som for eksempel bærekabel, bærekabelforankringer, tårn, og hengestenger.

Geir Mosaker fra Leirvik forklarte at Leirvik AS kan produsere aluminium lokalt og dermed redusere transportkostnadene.

Er konkurransedyktig med stål

Veronica Liverud Krathe fra Dr.techn.Olav Olsen forklarer at aluminium er et konkurransedyktig materialvalg sammenlignet med stål. Per i dag er det ikke bygd hengebruer ved bruk av aluminium i brukassen fordi løsningene og teknologien ikke er tilgjengelig i dagens marked.

Les også: Stålkoloss av et kunstverk på plass

– For at vi skal kunne realisere dette kreves det utvikling av nye produkter og nye anvendelsesmetoder for kjent teknologi og ny kunnskap, det er det vi jobber med å utvikle nå, sier Krathe.

Hvorfor er ikke aluminium brukt i bruer før?

– Aluminium er ikke like sterkt som stål, og fordi massen er lavere er det en større utfordring å sikre aerodynamisk stabilitet. Dette er et dilemma for oss. Vi jobber med å se på hvordan vi kan designe aluminiumet slik at det er egnet for brukasser i hengebruer. Det kan også bli aktuelt for bjelkebruer og nettverksbruer, forklarer hun.

Mosaker og Krathe fortsetter med å ramse opp noen av fordelene med aluminium:

Les også: Dømt for statuehærverk

  • lavere vekt
  • ikke behov for vedlikehold (ikke rust)
  • ikke behov for maling eller overflatebehandling
  • har et lavere CO2-avtrykk målt mot stål
  • aluminium er hurtigere å produsere sammenlignet mot stål
  • unike muligheter for å forme og tilpasse slik man ønsker
  • krever mindre sveising
  • raskere å bygge
  • resirkulerbart

Så langt ser det ut til at aluminium har de egenskapene som kreves til bruk i hengebruer, så videre studier vil kunne avgjøre hvilke bruer som er konkurransedyktige å bygge også på pris.

– Teknologien vil også kunne være aktuell for andre hengebruprosjekt både på E39 og andre steder, sier Krathe.

Aluminiumet kan produseres lokalt

Geir Mosaker fra Leirvik forklarte hvordan firmaet kan produsere aluminiumet i lokaler nære byggeplassen for på den måten å kutte transportkostnadene.

Les også: Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

– Det er veldig spennende å se på mulighetene for å kunne bruke aluminium – materialet brukes både innen offshore og båtindustrien i dag, men det er nybrottsarbeid å se på mulighetene for å bruke det i store bruer, sier Mosaker.

Veronica Krathe istemmer:

– Det er spesielt interessant å se på mulighetene vi har for å «ekstrudere» aluminiumet, det vil si at vi kan forme det slik vi vil og dermed unngå sløsing av materialer. Vi har hatt et godt og tverrfaglig samarbeid hittil, så jeg gleder meg til fortsettelsen!

Se video om hvordan aluminiumet kan lages lokalt

Komplekse analyser

For å kunne kartlegge ulike former for konsepter i planleggingen av brukassen benytter firmaet Dr.techn.Olav Olsen seg av komplekse analyseprosesser.

– Dette er et godt rammeverk for å gjøre analyser, resultatene brukes til kostanalyser og registreres i en database. Avhengig av resultatene vi får velges et eller flere konsept. Hittil er det gjort over 1300 analyser basert på variasjoner av de viktigste parameterne, så denne sensitivitetsstudien har vært en viktig metode for å nå konklusjonen om at dette er teknisk mulig å få til Selv om vi jobber med en løsning som aldri har blitt brukt før bruker vi tradisjonelle beregningsmetoder, det gjør oss trygge på at vi reduserer risikoer i prosjektet, avslutter hun.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Minst en omkommet på hangarskip

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Produksjonstall for november 2019

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

«Lance» kom seg løs – igjen

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.182