23948sdkhjf

ABB leverer autonom teknologi til Singapore havn

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB signerer en kontrakt med det Singaporiske verftet Keppel Offshore & Marine for en autonom slepebåtdrift i 2020.

Les også: Norske Tog øker driftssikkerheten på jernbanen med ABB-utstyr

ABB, i samarbeid med Keppel O&Ms teknologidivisjon, Keppel Marine og Deepwater Technology (KMDTech), skal i fellesskap utvikle teknologien for autonome fartøyer. Planen er å ettermontere nyskapende, digitale løsninger på en 32 meters taubåt, noe som muliggjør testing av autonome fartøyoperasjoner i havnen i Singapore mot slutten av 2020. Ved ferdigstillelse av prosjektet antas fartøyet å være Sør-Asias første autonome slepebåt.

I den innledende fasen av prosjektet vil fartøyet, som drives av Keppel Offshore & Marins joint venture-selskap Keppel Smit Towage, fullføre en serie navigasjonsoppgaver i et utpekt testområde i Singapore Havn styrt fra et kontrollsenter på land. Den andre fasen av prosjektet vil la skipet, under fjerntilsyn, utføre autonome handlinger for å unngå kollisjoner.

- Dette prosjektet er en viktig milepæl på vår digitale reise ettersom det demonstrerer våre evner som ledende innen intelligent shippingteknologi og demonstrerer suksessen til vår visjon om elektrifisering, digitalisering og oppkobling for den maritime næringen, sier Juha Koskela, administrerende direktør, ABB Marine & Ports. - Intensjonen med vår teknologi er ikke å fjerne mannskapet helt, men heller å avlaste det fra oppgavene som kan automatiseres, og dermed gjøre det mulig å utføre oppgavene på en enda bedre måte under kritiske operasjoner.

Med dette prosjektet tar ABB det neste steget mot autonom skipsfart, og bygger videre på innsikten fra den banebrytende testingen av den fjernstyrte passasjerfergen Suomenlinna II, utført i Helsingfors havn i november 2018. Singapore havn, som tar imot over 130 000 skip årlig, har eksponentielt tettere shippingmønstre, noe som vil tilføre forsøkene et nytt lag med kompleksitet.

Les også: 50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

Forsøkene tar sikte på å validere den økte sikkerheten og effektiviteten i tauoperasjoner ved å bruke digitale løsninger som allerede er tilgjengelig for nesten alle slags fartøy. ABB Ability™ Marine Pilot-portefølje av løsninger vil være sentral i forsøkene og muliggjør "sanse-beslutte-handle" -sløyfen som kreves for enhver form for autonomi. ABB Ability™ Marine Pilot Vision vil bruke sensorfusjon fra eksisterende og nye systemer for å generere en digital situasjonsbevissthet, mens ABB Ability™ Marine Pilot Control vil utføre de nødvendige styringskommandoene.

Tauoperasjoner, der en taubåt manøvrerer andre fartøy ved å skyve eller slepe dem, ofte i overfylte havner, kan være krevende. I tillegg må slepebåtene noen ganger ta lange transportruter for å komme seg til bestemmelsesstedet. Å utføre transitt autonomt og under fjerntilsyn vil gjøre det mulig for mannskapet ombord å hvile og være opplagt til selve taubearbeidet.

KMDTech vil samarbeide med Maritime Port Authority of Singapore (MPA) og Technology Center for Offshore and Marine, Singapore (TCOMS), for å utvikle ulike teknologier og være systemintegrator for de autonome løsningene. American Bureau of Shipping (ABS) vil gi prinsippgodkjenning for de nye funksjonene som fjernnavigasjonskontroll og autonomt kontrollsystem.

 

Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Frykter Brexit

Nyhetsbrev

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Får seile hele året

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Nominert til tech-pris

Smell for Salmar

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Satte ny sleperekord

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Mer metall i kildesorteringen

Fikk støyklager – må jobbe mindre i helgene

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.189