23948sdkhjf

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Brannen om bord på «Ytterøyingen» torsdag i forrige uke, er mer omfattnde enn først antatt. Nå meldes det at kan koste 20 millioner kroner å reparere ferja.

Torsdag kveld begynte det å brenne i ferja «Ytterøyningen» i Sunnhordaland. Ferje ombygd til hybridferje, og brannen startet i batterirommet. Utover natta og fredag morgen ble det hørt eksplosjoner fra båten, som da lå til kai, og det var fortsatt røykutvikling.

Les også: Brann ved gjenvinningsanlegg

Nå viser det seg, ifølge NRK, at det kan koste oppimot 20 millioner kroner å reparere batteriferja. Ifølge statskanalen buler hele bildekket etter at batterirommet eksploderte. Dette kan få følger for hvodan framtidens batteriferjer kan bli bygd.

Etter eksplosjonen skal det ha brent i både batteri- og tavlerommet, som strekker seg i hele ferjas bredde. Skadene ble avdekket etter at fartøyet ble slept til Ølen for reparasjon.

Norled frykter at det kan måneder før ferja igjen kan være i drift på sambandet. Det opplyses til NRK fra Norleds side at ferjas batterier ikke har vært i drift de seneste to ukene, grunnet en ombygging av lithiumbatteriene. Dette er produsenten som har stått for.

Man ønsker å få en rask avklaring av årsak til brannen fordi norske ferjetransport er inne i et bærekraftsskifte med mange nye batteridrevne ferjer.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kongsberg med kontrakt verd 450 millioner

Gundersen Galvano tar over bedrift

Full gass for Ærfugl fase 2

GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

Kjøper to brønnbåtrederier

VIDEO: 2,500 tonn stål til fastlandets største pågående byggeprosjekt

Nyhetsbrev

Ukens vits: Jobbintervju

Nikkel-verket blir trolig lagt ned

SE VIDEO: Mye kjent i Havarikommisjonens rapport

Mer enn 100 mister jobben

Kollisjonsrapporten legges fram i dag

Identifiserer fire nøkkelnæringer for et grønt og konkurransekraftig næringsliv

Smijernsportene – kunsten mange går forbi

Dugnadsånd i krisetider

Omsetningsvekst for skip og oljeplattformer

Skal lyssette Njord-plattformen

Alfa Lift - smart design for havvindinstallasjoner

Global usikkerhet gjør europeisk stålindustri sårbar

Positive tall for Kongsberg Automotive

Første høring i Norges WTO-sak mot USA om stål og aluminium

- Jeg er ferdig med «Helge Ingstad»

Investerer til tross for krevende situasjon

Behov for ansatte

Stort olje- og gassfunn i Nordsjøen

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

MOVEMBER startet i morgen - iTec fra bart til fart

CORREA NORMA-L 80 til One Machining AS

Stansefabrikken på Elmia Subcontractor 2019

AMADA stiller ut ved Blechexpo 2019

Produktnyheter fra Bergsli-Hantek/Elesa!

Ledig kapasitet på CNC i Rogaland hos Kverneland Aqua

Norsecraft Tec AS og Teknor AS inngår partneravtale

Megger MIT1025 10kV Isolasjonstester

Meidell har et omfattende delelager

Send til en kollega

0.235