23948sdkhjf

Dyrt å reparere ferja etter batterieksplosjon

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Brannen om bord på «Ytterøyingen» torsdag i forrige uke, er mer omfattnde enn først antatt. Nå meldes det at kan koste 20 millioner kroner å reparere ferja.

Torsdag kveld begynte det å brenne i ferja «Ytterøyningen» i Sunnhordaland. Ferje ombygd til hybridferje, og brannen startet i batterirommet. Utover natta og fredag morgen ble det hørt eksplosjoner fra båten, som da lå til kai, og det var fortsatt røykutvikling.

Les også: Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

Nå viser det seg, ifølge NRK, at det kan koste oppimot 20 millioner kroner å reparere batteriferja. Ifølge statskanalen buler hele bildekket etter at batterirommet eksploderte. Dette kan få følger for hvodan framtidens batteriferjer kan bli bygd.

Etter eksplosjonen skal det ha brent i både batteri- og tavlerommet, som strekker seg i hele ferjas bredde. Skadene ble avdekket etter at fartøyet ble slept til Ølen for reparasjon.

Norled frykter at det kan måneder før ferja igjen kan være i drift på sambandet. Det opplyses til NRK fra Norleds side at ferjas batterier ikke har vært i drift de seneste to ukene, grunnet en ombygging av lithiumbatteriene. Dette er produsenten som har stått for.

Man ønsker å få en rask avklaring av årsak til brannen fordi norske ferjetransport er inne i et bærekraftsskifte med mange nye batteridrevne ferjer.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kraner til besvær

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Plattform-skroting kan bli “big business»

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Nyhetsbrev

Ble som nye igjen etter rehabilitering

500 millionerskontrakt til Kongsberg

Krise-april for Kongsberg Automotive

Begrenset koronaeffekt på halvfabrikat i stål

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Ukas vits: Dekknavn

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Bygger arktisk tørrdokk

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Send til en kollega

0.14