23948sdkhjf

Kjøstrekk for nytt havvindsfartøy

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det norske selskapet Offshore Heavy Transport (OHT) har under bygging et kraninstallasjonsskip for frakt og installasjon til bygging av havvindfarmer. Designet er basert på ‘Alfa Lift’-designet fra Ulstein.

Skipet blir bygd ved China Merchants Heavy Industry (CMHI) i Kina, der kjølstrekk-milepælen nylig ble markert.

Les også: Equinor styrker sin posisjon i det polske havvindmarkedet

For første gong har blokkene til skipet blitt samlet i tørrdokken for å bli satt sammen. Nå kan fartøyet snart begynne å ta form, flere uker før plan. Dette er dermed det neste viktige steget for å få skipet ut i markedet, etter at brennestarten fant sted 1. mars i år.

Denne milepælen ble markert med en kjølstrekkseremoni i slutten av. OHTs administrerende direktør Torgeir Ramstad takket arbeiderne hos CMHI og leverandørene for framdriften siden den første milepælen i mars.

- OHT verdsetter kvalitet, og vi har jobbet tett sammen med verftet for å sikre at vi får den ypperste byggekvaliteten, sa Ramstad.

- Dette banebrytende fartøyet vil yte tjenester til det voksende havvindmarkedet i flere 10-år framover, sa han videre.

Les også: En snakkis i cruisemiljøet

OHTs adm. dir. Torgeir Ramstad under kjølstrekkseremonien i Kina. FOTO: OHT

Det spesialbygde fartøyet skal frakte og installere fundament til havvindfarmer. Skipet er på 48 000 dødvekttonn og har en 3000-tonns kran, og kan utføre tunge kranløft mens hoveddekket er senket ned under vann. Skipet tilfredsstiller de kommende kravene i havvindindustrien. Blant annet kan det på en tur frakte 10-11 havvindfundament eller tårn av gangen, hver av de på 1500 til 2000 tonn, for framtidas største forventede vindturbingeneratorer.

Den neste større milepælen blir sjøsetting i 2020, fulgt av levering i 2021.

OHT spesialiserer seg på å frakte store, tunge laster innen ulike markeder som olje og gass, havvind og store infrastrukturprosjekt. Alfa Lift-skipet vil bli det første skipet I flåten som blir bygd spesifikt for havvindmarkedet.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Minst en omkommet på hangarskip

Forventer inntektsfall på tre milliarder

Produksjonstall for november 2019

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

Nyhetsbrev

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

«Lance» kom seg løs – igjen

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Ferje grunnstøtte

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Fikk Equinor-kontrakt på Hywind Tampen

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Nå skal litium også resirkuleres

Salg av bedrift gjør ansatte urolige

«NorthConnect er lønnsomt»

Nok en våpenkontrakt for Kongsberg

Tror på dobling av landbasert oppdrett

IKM gjør enda et oppkjøp

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.184