23948sdkhjf

En betongbenk blir verdenssensasjon

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

En av verdens første betongkonstruksjoner armert med aluminium så dagens lys på en messe i Trondheim forleden. Den enkle, stilrene betongbenken er egentlig en verdenssensasjon.

Det er en vedtatt sannhet at det er stål man bruker som armeringsjern i betong, ikke aluminium. Årsaken er at vanlig betong er så basisk (høy pH) at aluminium korroderer.

Les også: Vil nullstille toll på stål og aluminium

Men hva om det ikke er aluminium det er noe «galt» med, men snarere sementen, spurte en kreativ forsker – og bestemte seg for å utvikle en ny betong med lavere base-innhold.

Få år senere viser det seg at den nye betongen – i tillegg til å være velegnet for aluminiumsarmering – har mange og overraskende store miljø- og kvalitetsfordeler, som kan revolusjonere betongindustrien:

  • Den nye betongen krever langt mindre energi og CO2-utslipp å lage
  • Den kan gi slankere betongkonstruksjoner (altså mindre mengder betong)
  • Betongen blir vedlikeholdsfri
  • Den kan til og med ta opp og lagre CO2 fra omgivelsene i bruksfasen

En oppskrift på evigvarende betong

Hva er grunnen til at armering med aluminium i stedet for stål kan gi så betydelige fordeler?

Les også: Hydro signerer ny USD 1.600 millioner kredittfasilitet linket til bærekraftsmål

Bortsett fra at stål er sterkt, og derfor er et intuitivt valg til armering, har stål også noen iboende svakheter. For stål korroderer i møte med sjøvann og CO2 fra luften. Faktisk må man bruke ekstra mye betong (tettere og tykkere overdekning) når man armerer med stål, for å beskytte stålarmeringen selv mot påvirkning fra luft og vann!

Om luft og vann når inn til stålet, og stålet korroderer, slår betongen sprekker. Derfor varer dagens vanlige betongkonstruksjoner i realiteten bare så lenge som betongen kan skjerme stålet mot ytre påvirkning.

Med aluminium er det annerledes. Aluminium har en naturlig «hinne» av oksid som beskytter metallet mot korrosjon, så det tåler både luft og sjøvann langt bedre enn stål. Derfor trenger man heller ikke å bruke så tett betong for å beskytte armeringen og heller ikke så tykk overdekning. Betongkonstruksjonene får lavere vekt og flere designmuligheter, lengre levetid og mindre vedlikeholdsbehov.

Med aluminiumsarmering kan man bruke bindemidler (som stål ikke tåler) som innebærer et langt mindre CO2-utslipp sammenliknet med dagens sementklinker.   Mye av sementen (ca. 55%) er erstattet med vanlig blåleire og andre bindemidler som ikke spalter av CO2 slik sementklinkeren gjør, og brennes (produseres) ved lavere temperaturer. Ja, faktisk på 850 grader i stedet for 1450 grader. Dette sparer selvfølgelig enorme mengder energi og utslipp.

Les også: Trump-toll på stål

Den nye betongen har også andre miljømessige fordeler. Ja, om ønskelig kan man til og med bruke sjøvann som blandevann, noe som har stor betydning i områder som ikke har rikelig tilgang på ferskvann.

Det var professor Harald Justnes ved SINTEF i Trondheim som stilte det uhørte spørsmålet om det ikke skulle la seg gjøre å komponere en ny og mindre basisk betong som gjør det mulig å armere med aluminium i stedet for med stål.

Med seg fikk han et helt forskningsprosjekt, DARE2C, med aluminiumselskapet Hydro som prosjektleder, og med NTNU, SINTEF, sementprodusenten Norcem (Heidelberg) og entreprenørene Veidekke og Overhalla Betongbygg på laget – og uunnværlig støtte fra Forskningsrådet.

To år senere er den nye betongoppskriften finjustert og utprøvd med aluminiumsarmering – med så lovende resultater at man allerede halvveis i forskningsprosjektet går ut fra at den nye betongen faktisk vil bli noe av.

Les også: Aksjon Aluminium i gang

I tillegg til å klinge bra, og antyde vågemot, står DARE2C (leses "dare-to-see") for «Durable Aluminium Reinforced Environmentally-friendly Concrete Construction» – og nettopp aluminium er med på å tilføre prosjektet et helt kinderegg av fordeler.

I løpet av noen hektiske sommeruker ble betongbenken designet, armering produsert og øvrige komponenter skaffet til veie med stor innsats fra alle deltagerne i prosjektet. Resultatet ble denne lekre aluminiumsarmerte betongbenken, støpt ved Overhalla Betongbygg og første gang utstilt på messen AquaNOR i Trondheim i august 2019.

Selv om benken ble laget av førsteklasses aluminium, er et viktig delmål å kunne bruke resirkulert aluminium – og helst aluminium som er gjenbrukt så mange ganger i ulike forbrukerprodukter, og så innblandet med andre metaller, at det ikke lenger har så mange egnede bruksområder.

Motorblokker i aluminium til bil er ett område der det ikke gjør noe at brukt aluminium er blitt «forurenset» med mange andre metaller. Men etter hvert som verden vil trenge færre motorblokker til biler med forbrenningsmotorer, kan bruk av gjenvunnet aluminiumskrap som armeringsmetall være et egnet alternativ – og som til og med forbedrer klimafotavtrykket til de nye betongkonstruksjonene ytterligere. Bruk av resirkulert aluminium er altså en av de store fordelene med DARE2C-konseptet.

«Aluminiumsforsterket miljøvennlig betong» er fortsatt under utforsking – selv om mye nå tyder på at slike betongkonstruksjoner snart kan være på vei til markeder og bruksområder nær deg.

Mer om: Aluminium | Betongbenk | Hydro
Kilde: Pressemelding fra Hydro
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

«Oslofjord» tilbake fra dokk

Bru trolig ny olje- og energiminister

Verdens første forsyningsskip på utslippsfri ammoniakk

Satte omsetningsrekord

Flytedokk sank – nå skal avgjørelsen om heving tas

Alt du trenger å vite om CO2-fangst og -lagring

Nyhetsbrev

Konjunkturrapport: Nøktern optimisme

«Kongsfjord» levert fra VARD til Lerøy Havfisk

Tre ferjer blir nullutslippsferjer

Bidrar til bærekraftig havbruk ved bruk av kunstig intelligens

Får 200 millioner til å forske på autonome fartøy

Klemt i hjel i vindpark

1

Livbåten funnet

Kystrute-skip blir ikke ferdig i tide

Skal levere kjølesystem til kabel-leggingsfartøy

Fallulykke hos Hydro

Konsgberg kutter 85 stillinger

Fant brudd på arbeidsmiljøven – stanset bruk av truck på dagen

Avtakende optimisme i olje- og gassnæringen

Ansetter flere og oppretter ny røykventilasjon-avdeling

Listhaug kortest sittende olje- og energiminister

Kroater kjøper Kleven Verft

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Gikk konk, mistet jobben – fått ny jobb

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Venter du på noen?

Velg rett prosess for termisk skjæring

Randers Tandhjulsfabrik A/S fylder 100 år

RS lanserer IP69K-klassifiserte LC fiberoptiske kontakter

Velkommen til VIAVI Dagen i Oslo 3 mars 2020! 

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Spesialister på lekkasjefrie løsninger

Vi stiller ut på industrimessen i Tromsø 29.-30. jan

Huhnseal er representert under Euro Expo messen i Bergen

Test- og måleinstrumenter på Euro Expo i Tromsø 29-30 januar

Blikk og fasade 2020

Reservedeler til stempelakkumulatorer

Skreddersydde hjulløsninger sparer tid og ressurser!

Lagersalg hos Alf I. Larsen

Elev ved TAON Hydraulikk Komponenter ApS

Styrker tilbudet innen mattrygghet og bærekraft

Høy I/O tetthet og redusert monteringsplass?

ForusMessen 2020

ASI Automatikk liker utviklingen av resirkulerte produkter.

AC/DC kontaktløse TRMS strømtransdusere

Alf I. Lasen er blitt forhandler av Metabo

M-BUS-enheter til et LAN-nettverk?

ASI Automatikk og bærekraftige handlinger i 2020.

Har du brannsikret sårbart utstyr på arbeidsplassen?

RS Components lanserer nytt industrielt digitalt multimeter

Send til en kollega

0.141