23948sdkhjf

Har igangsatt siste verk på havvind-skip

Konstruksjonen av Bernhard Schultes tredje havvindskip designet av Ulstein er i full gang hos Ulstein Verft.

Oppgavene som skal gjøres er blant annet  stålutrustning, mekanisk utrusting, elektrisk stålarbeid, rørlegging og isolering. Kabelstrekking vil starte opp om få dagar.

Bernhard Schulte har tidligere (2016 og 2017) fått overlevert to havvindskip fra Ulstein. Rederiet var det første som bestilte og introduserte til markedet den nye X-STERN-akterskipdesignet. Denne løsningen øear den operasjonelle fleksibiliteten og arbeidsforholdene til mannskapet på skipene ved havvindfarmene. Hovedutstyret er plassert i aktre enden av skipet og arbeidsoperasjonene skjer herifra, det vil da være naturlig å holde skipet med aktre enden mot været mens det arbeider på havvindfarmen.

Bernhard Schultes serviceoperasjonsskip nummer tre fra Ulstein er et noe større design enn de skipene de har fått fra før, og er av designtypen SX195. Skipet er 93,4 meter langt og 18 meter bredt og har rom for opptil 120 personer.

Designet er tilpasset for å oppfylle tender-kravene til chartreren og rederiets foretrukne operasjonelle utstyr. Det har en stor og sentralt plassert ‘walk-to-work’ (W2W) bervegelseskompensert gangvei med tårnheis for overføring av personell og last til vindturbinene. Videre er det også en 3D-kompensert kran som kan løfte opp til to tonn. Logistikken om bord er optimalisert med stor lagerkapasitet, der halvparten er under tak i et kontrollert miljø, og med trinnløs overgang til turbinene.

I samarbeid med rederiet har Ulstein Design & Solutions AS designet eit dieselelektrisk framdriftssystem som i kombinasjon med batteri vil redusere driftstimene på hovedmotorene, spare drivstoff og redusere miljøfotavtrykket.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078