23948sdkhjf

Økt salg og godt resultat for Jotun

Jotun omsatte for 12 875 millioner kroner i årets første åtte måneder, og leverte et driftsresultat på 1749 millioner kroner. Dette er en solid økning sammenlignet med samme periode i fjor.

Salgsøkningen på åtte prosent skyldes sterk vekst i salget av industrimaling, samt forbedring i salget av skipsmaling. For å kompensere for høyere råvarepriser har Jotun tidligere økt salgsprisene, noe som fortsatt bidrar til topplinjeveksten sammen med positive valutaeffekter.

– I segmentet for industrimaling er det god fart, med særlig høy aktivitet i Kina. Samtidig har salget av skipsmaling til nybygg ved verftene i Sør-Korea mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Dette er viktige markeder for oss, og vi forventer at den positive utviklingen fortsetter i månedene fremover, sier konsernsjef Morten Fon.

Driftsresultatet økte med 52 prosent til 1749 millioner kroner (2018: 1154 millioner). Solid salgsvekst og bedrede marginer er de viktigste bidragsyterne til resultatet. I tillegg har god kontroll på kostnader ført til lav vekst i driftskostnadene så langt i år.

– Råvareprisene har vært gunstige hittil i år, noe som slår positivt ut for Jotun i 2019. Samtidig knytter det seg usikkerhet til videre utvikling i råvaremarkedet, kommenterer Fon.

Jotun har investert 1009 millioner kroner så langt i 2019 (2018: 589 millioner), noe som utgjør om lag åtte prosent av omsetningen. Blant investeringene er nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, nye fabrikker i Egypt og Vietnam samt nytt forskningssenter i Dubai.

– Jotun har en tydelig organisk vekststrategi, og dette er viktige investeringer som vil legge til rette for videre vekst fremover, sier Fon.

Høydepunkter så langt i 2019:

  • Salgsvekst og sterkt resultat
  • Høy aktivitet i flere viktige markeder
  • Videre investeringer i forskning og produksjon

 

Jotun omsatte for 12 875 millioner kroner i årets første åtte måneder, og leverte et driftsresultat på 1749 millioner kroner. Dette er en solid økning sammenlignet med samme periode i fjor.

Salgsøkningen på åtte prosent skyldes sterk vekst i salget av industrimaling, samt forbedring i salget av skipsmaling. For å kompensere for høyere råvarepriser har Jotun tidligere økt salgsprisene, noe som fortsatt bidrar til topplinjeveksten sammen med positive valutaeffekter.

– I segmentet for industrimaling er det god fart, med særlig høy aktivitet i Kina. Samtidig har salget av skipsmaling til nybygg ved verftene i Sør-Korea mer enn doblet seg sammenlignet med i fjor. Dette er viktige markeder for oss, og vi forventer at den positive utviklingen fortsetter i månedene fremover, sier konsernsjef Morten Fon.

Driftsresultatet økte med 52 prosent til 1749 millioner kroner (2018: 1154 millioner). Solid salgsvekst og bedrede marginer er de viktigste bidragsyterne til resultatet. I tillegg har god kontroll på kostnader ført til lav vekst i driftskostnadene så langt i år.

– Råvareprisene har vært gunstige hittil i år, noe som slår positivt ut for Jotun i 2019. Samtidig knytter det seg usikkerhet til videre utvikling i råvaremarkedet, kommenterer Fon.

Jotun har investert 1009 millioner kroner så langt i 2019 (2018: 589 millioner), noe som utgjør om lag åtte prosent av omsetningen. Blant investeringene er nytt hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, nye fabrikker i Egypt og Vietnam samt nytt forskningssenter i Dubai.

– Jotun har en tydelig organisk vekststrategi, og dette er viktige investeringer som vil legge til rette for videre vekst fremover, sier Fon.

Høydepunkter så langt i 2019:

  • Salgsvekst og sterkt resultat
  • Høy aktivitet i flere viktige markeder
  • Videre investeringer i forskning og produksjon

 

Kilde: Pressemelding fra Jotun

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078