23948sdkhjf

Denne ferja drives av sola

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Ferjer som lades ved hjelp av sola er lite brukt fordi de er dyre.  Men norske forskere har utviklet et rimelig solcelleferge-konsept som snart testes ut i Tunisia. Inspirasjon hentet de blant annet fra IKEA.

Transport representerer nesten en fjerdedel av verdens klimagassutslipp og er den viktigste årsaken til luftforurensning i byene. Derfor trenger vi nye, bærekraftige transportløsninger.

Les også: Havbruksansatte bekymret for HMS

SINTEF har i samarbeid med det tunisiske byrået for energisparing, det norske designbyrået Eggs Design, og en rekke andre partnere, utviklet en elektrisk solcelleferge som skal testes ut i Tunisia. Fergen benytter kostnadseffektiv, framtidsrettet miljøteknologi og har et designkonsept i «Ikea– stil», som gjør at komponenter enkelt kan sendes og monteres av mottaker. Målet er at solfergen skal kunne brukes på både innlands- og urbane vannveier.

– Solbåter er ikke noe nytt, men vi har prøvd å redusere kostnadene og øke lønnsomheten ved å gjøre utviklingsplattformen modulær, sier prosjektleder Moez Jomâa i SINTEF Industri.

Han forteller at prosjektet begynte som et forslag i en prestisjefull, internasjonal konkurranse for bærekraftige transportløsninger gjennom FN (UN– DESA Powering the Future We Want).

– Vi fikk tildelt en million dollar og ble enige om å bygge en solenergiferge som skal brukes av en operatør i Tunisia. Planen er å installere en solcellepanelgård i fartøyets hjemregion på den tunisiske kysten. Ved bruk av strømnettet vil solcellepanelene forsyne fartøyet med helt grønn strøm når det fortøyer ved kaikanten, i tillegg til at fergen har solcellepaneler om bord.

Les også: Robot-inspektør kan spare oljebransjen for millioner

– Vi ser også for oss at byer ved elver og innsjøer som Paris og Berlin kan bruke slike solcelledrevne «vannbusser». All sjøtransport er energieffektivt sammenlignet med annen transport. Den kan for eksempel tas i bruk på Oslofjorden. – Forsker Moez Jomâa i SINTEF 

– Vi er nå midtveis i prosjektutviklingen. Vi har samarbeidet med en rekke ulike partnere for å utvikle konseptet, fra ulike forskere i SINTEF til designere og sluttbrukere, opplyser Jomâa.

Ferjen skal brukes som passasjerferje i Lake of Tunis og er konstruert for transport av mennesker. Men tanken er at konseptet også kan benyttes til å lage fartøy som frakter varer, til fritidsbruk, som flytende hus osv.

– Den skal kunne brukes på urbane vannveier verden over, sier SINTEF-forskeren.

Les mer her

Kilde: Sintef.no
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Blir ny adm. dir. for ABB i Norge

Avviser salgsrykter

Mister jobbene tidligere enn varslet

iFarm-utviklingen starter i januar

Eidesviks styreleder går av

Ukens vits: Julegaven

Nyhetsbrev

Nye milliardavtaler for sikkerhets- og automasjonssystemer

Minst en omkommet på hangarskip

Forventer inntektsfall på tre milliarder

«Lance» kom seg løs – igjen

Spennende stålhistorie for 100-årig Harstad-bedrift

Produksjonstall for november 2019

Ikke grunnlag for omlastningsterminal på Veidnes

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Saltvann årsak til ferjeeksplosjon

To store kontrakter på Ærfugl-feltet

Kværner med nye samarbeidspartnere på FPSO-kontrakter

Techouse fikk viktig kontrakt på Johan Castberg

Stabile år i vente for olje- og gassnæringen

USA vedtok sanksjoner mot russiske gassrørledninger

SE BILDENE: ”Sjøsatte” storstilt polarskip

Ferje grunnstøtte

Aker Solutions vant kontrakt i Trinidad

Frøy Gruppen slår seg sammen med NTS

Ukens vits: Sint på mamma

- Var uventet

Ukens vits: Ny sjef

Subsea 7-sjef blir ny styreleder i Norsk Olje og Gass

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.204