23948sdkhjf

Grønn maritim næring omsatte for 28 milliarder

| Av Redaksjonen/Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den grønne omsetningen i maritim næringen var i 2018 på om lag 28 milliarder kroner. I tillegg foretok norsk maritim næring investeringer for i overkant av fem milliarder kroner.

Det går fram av en rapport som Menon Economics har gjort på oppdrag av Eksportkreditt Norge, Norges Rederiforbund, NCE Maritime CleanTech og Enova.

Les også: Batterirapport gir klare anbefalinger

«Både omsetning og investeringer har blitt mangedoblet siste år. Som følge av ambisiøse internasjonale målsettinger om betydelige reduksjoner i skipsfartens utslipp av klimagasser, vil trolig både grønn omsetning og grønne investeringer måtte øke betydelig i årene som kommer. Som følge av tidlig tilpasning vil omstilling til en mer grønn internasjonal skipsfart utgjøre et konkurransefortrinn for norsk maritim næring. Økt omsetning og investeringer innen grønn maritim vil være bra for miljø og klima – og for norsk økonomi «, heter det i rapporten.

Ikke alle tiltak som gjennomføres reduserer utslipp like mye. Mens noen teknologier kutter CO2-utslipp med 100 prosent, bidrar andre teknologier til å redusere utslippene mindre. For å ta høyde for dette har vi kategorisert både omsetning og investeringer inn i tre ulike nyanser av grønn basert på utslipp som skader miljø eller klima: - Mørkegrønn: 80-100 prosent bidrag til reduksjon - Grønn: 30-80 prosent bidrag til reduksjon - Lysegrønn: Under 30 prosent bidrag til reduksjon • I figuren på siden vises omsetning innen disse tre kategorier i perioden 2014 til 2018.

For 2018 anslår Menon at den totale grønne omsetningen i maritim næring var på 28 milliarder kroner. «Mens omsetningen innen grønn maritim om lag tredoblet seg i perioden 2014 til 2018, sank omsetningen i maritim næring som helhet med 23 prosent. Den betydelige økningen i grønn maritim må ses på som et strategisk grep aktørene i maritim næring har tatt både for å kompensere for inntektsbortfall og for å omstille seg til en fremtidig situasjon med økt etterspørsel etter grønne løsninger», skriver Menon i rapporten videre.

Verdiskapingen pr ansatt er betydelig høyere for grønn maritim enn for gjennomsnittet av norsk næringsliv utenom olje og gass. «For Norge vil det følgelig være lønnsomt om mer arbeidskraft og kapital tilflyter grønn maritim. Vekst i grønn maritim vil gjøre Norge rikere, og rikere enn om veksten skjer i et gjennomsnitt av andre næringer i FastlandsNorge», påpekes det videre i rapporten. Det vil med andre ord være positivt for norsk økonomi om etterspørselen etter grønn maritim øker.

At IMO har lagt ambisiøse planer for utslippsreduksjon er derfor positivt, både for klimaet og for norsk økonomi. På flere områder er den norske maritime næringen verdensledende i å ta i bruk mer miljøvennlig teknologi. Med strengere internasjonal regulering av CO2-utslipp vil trolig betydelige grønne investeringer i norsk maritim næring legge grunnlag for et konkurransefortrinn for både norske rederier, tjenesteleverandører, utstyrsleverandører og verft.

«I 2018 kom om lag 30 prosent av den grønne omsetningen fra eksport. Med økende fokus på utslippsreduksjon internasjonalt kan en strategisk satsing på mer miljøvennlige løsninger bidra til å vesentlig øke eksporten fra den norske maritime næringen. Eksporten fra norsk maritim næring er allerede i dag på i overkant av 200 milliarder kroner. Med økt internasjonalt fokus på miljø, vil vi trolig se en dreining av norske leveranser i grønn retning. At flere norske bedrifter i maritim næring har gått foran for å gjøre sin aktivitet mindre miljø-og klimaskadelig, legger et betydelig grunnlag for å bygge et strategisk konkurransefortrinn», heter det også i rapporten.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gassrør i Barentshavet?

Varsler møter Shell i retten

Kraftig inntektsøkning for TechnipFMC

Skal levere aluminium til Hurtigruten

Coronaviruset rammer norske bedrifter

Kleven-salg drar ut

Nyhetsbrev

Sikret ny havvind-kontrakt med GIEK-garanti

Tidkrevende prosess med elektrifisering

Svakere SalMar-resultat

Verdens råstål-produksjonen øker fortsatt

Tilbake etter permitteringer

- Vil trolig ikke godta forelegget

Først ute med havdrone

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Kongsberg Maritime vinner ny storkontrakt

Daglig leder tiltalt etter dødsulykke

Stopper leteboringsplan i Australbukta

Tungmetaller rett ut i elva

Skal bygge Norges største havn

Fire nye batteripakker for Corvus

Alle blir med over til Havila

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Selger fire oljeservice-selskap

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny brosjyre for vaskeutstyr

Hi #measuringhero - Expert Quiz

Rister til MOWI

Junction box

Ringvasker/Serviceflåte med selvstendig drift

Smartball fra Pure Technologies, et xylem-merke

Stort utvalg innen låsespaker

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Send til en kollega

0.267