23948sdkhjf

Grønn maritim næring omsatte for 28 milliarder

| Av Redaksjonen/Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den grønne omsetningen i maritim næringen var i 2018 på om lag 28 milliarder kroner. I tillegg foretok norsk maritim næring investeringer for i overkant av fem milliarder kroner.

Det går fram av en rapport som Menon Economics har gjort på oppdrag av Eksportkreditt Norge, Norges Rederiforbund, NCE Maritime CleanTech og Enova.

Les også: Stanser vedlikehold av fregatten inntil videre

«Både omsetning og investeringer har blitt mangedoblet siste år. Som følge av ambisiøse internasjonale målsettinger om betydelige reduksjoner i skipsfartens utslipp av klimagasser, vil trolig både grønn omsetning og grønne investeringer måtte øke betydelig i årene som kommer. Som følge av tidlig tilpasning vil omstilling til en mer grønn internasjonal skipsfart utgjøre et konkurransefortrinn for norsk maritim næring. Økt omsetning og investeringer innen grønn maritim vil være bra for miljø og klima – og for norsk økonomi «, heter det i rapporten.

Ikke alle tiltak som gjennomføres reduserer utslipp like mye. Mens noen teknologier kutter CO2-utslipp med 100 prosent, bidrar andre teknologier til å redusere utslippene mindre. For å ta høyde for dette har vi kategorisert både omsetning og investeringer inn i tre ulike nyanser av grønn basert på utslipp som skader miljø eller klima: - Mørkegrønn: 80-100 prosent bidrag til reduksjon - Grønn: 30-80 prosent bidrag til reduksjon - Lysegrønn: Under 30 prosent bidrag til reduksjon • I figuren på siden vises omsetning innen disse tre kategorier i perioden 2014 til 2018.

For 2018 anslår Menon at den totale grønne omsetningen i maritim næring var på 28 milliarder kroner. «Mens omsetningen innen grønn maritim om lag tredoblet seg i perioden 2014 til 2018, sank omsetningen i maritim næring som helhet med 23 prosent. Den betydelige økningen i grønn maritim må ses på som et strategisk grep aktørene i maritim næring har tatt både for å kompensere for inntektsbortfall og for å omstille seg til en fremtidig situasjon med økt etterspørsel etter grønne løsninger», skriver Menon i rapporten videre.

Verdiskapingen pr ansatt er betydelig høyere for grønn maritim enn for gjennomsnittet av norsk næringsliv utenom olje og gass. «For Norge vil det følgelig være lønnsomt om mer arbeidskraft og kapital tilflyter grønn maritim. Vekst i grønn maritim vil gjøre Norge rikere, og rikere enn om veksten skjer i et gjennomsnitt av andre næringer i FastlandsNorge», påpekes det videre i rapporten. Det vil med andre ord være positivt for norsk økonomi om etterspørselen etter grønn maritim øker.

At IMO har lagt ambisiøse planer for utslippsreduksjon er derfor positivt, både for klimaet og for norsk økonomi. På flere områder er den norske maritime næringen verdensledende i å ta i bruk mer miljøvennlig teknologi. Med strengere internasjonal regulering av CO2-utslipp vil trolig betydelige grønne investeringer i norsk maritim næring legge grunnlag for et konkurransefortrinn for både norske rederier, tjenesteleverandører, utstyrsleverandører og verft.

«I 2018 kom om lag 30 prosent av den grønne omsetningen fra eksport. Med økende fokus på utslippsreduksjon internasjonalt kan en strategisk satsing på mer miljøvennlige løsninger bidra til å vesentlig øke eksporten fra den norske maritime næringen. Eksporten fra norsk maritim næring er allerede i dag på i overkant av 200 milliarder kroner. Med økt internasjonalt fokus på miljø, vil vi trolig se en dreining av norske leveranser i grønn retning. At flere norske bedrifter i maritim næring har gått foran for å gjøre sin aktivitet mindre miljø-og klimaskadelig, legger et betydelig grunnlag for å bygge et strategisk konkurransefortrinn», heter det også i rapporten.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Trump truer Kværner

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Endur-kontrakt til 750 millioner

Tekniske feil på fregattene

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

22 mister jobben

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

SSAB må permittere i Finland

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Fikk sin største kontrakt

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.202