23948sdkhjf

Første elektriske Nesoddbåt på plass i Oslo

Etter tre måneders intens ombygging er MS «Kongen» nå på plass igjen i Oslofjorden – lastet med en batteripakke på 26 tonn. Dermed har landets største bilfrie passasjersamband i løpet av sommeren tatt et stort steg mot å bli utslippsfritt. Det markerer et viktig bidrag til målet om utslippsfri Oslo Havn.

– Som Europas miljøhovedstad kan Oslo skryte av at Kongen er første båt som er bygget om til elektrisk drift. Det legges merke til – og Oslo er en foregangsby innen elektrifisering av kollektivtransport internasjonalt sier byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. – I Oslo mener vi alvor. De siste årene har vi jobbet knallhardt med å kutte utslipp. Med felles ambisjoner, drivkraft og vilje, så lykkes vi med gode miljøløsninger som bidrar til en bedre by å leve og reise i.

REDUKSJON: Elektrifiseringen av Kongen bidrar til en reduksjon i CO2-utslipp fra båttrafikken på 34 prosent og en reduksjon i årlige NOx-utslipp fra båtene med over fem tonn, eller ca. 12 prosent. FOTO: RUTER

Det var i oktober i fjor at Norled som operatør på sambandet B10 Nesodden – Aker brygge, signerte endringsordre på eksisterende kontrakt med Ruter om å elektrifisere de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen. Nå er første båt ferdig ombygget ved Horten Skipsreparasjoner (HSR)

– Å ha en elektrisk «Kongen» på plass i Oslo i dag, bare ti måneder etter at vi annonserte at Nesoddbåtene skal elektrifiseres, viser at det nytter å sette miljøkrav, og at det finnes både vilje, kompetanse og løsninger tilgjengelig i Norge for å lykkes med å skape et mer miljøvennlig alternativ, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Elektrifiseringen av Kongen bidrar til en reduksjon i CO2-utslipp fra båttrafikken på 34 prosent og en reduksjon i årlige NOx-utslipp fra båtene med over fem tonn, eller ca. tolv prosent.

– Akershus har i sommer tatt et regionalt klimaløft med en modernisering av busstilbudet på Romerike, og elektrifisering av Kongen, som første Nesoddbåt. Fjorden er en sentral samferdselsåre som binder regionen vår sammen, og dette er først og fremst en gledens dag for de 2,8 millioner årlig reisende med Nesoddbåtene, som får en utslippsfri og enda mer stillegående reise, sier fylkesordfører i Akershus Anette Solli.

DEN FØRSTE: Den første elektriske Nesoddbåten - "Kongen" - på plass i Oslo.FOTO: RUTER

En elektrifisering av de tre båtene som går mellom Aker brygge og Nesoddtangen vi bidra til at utslipp av CO2, NOx og partikler fra de tre båtene forsvinner. Det vil gi en CO2-reduksjon på cirka 70 prosent av Ruters totale båttransport, når de tre båtene er elektriske. De årlige NOx-utslippene reduseres med 20 tonn, som utgjør 45 prosent av utslippene fra båt.

Arbeidet med å bygge om MS «Kongen» fra flytende naturgass til elektrisk drift startet opp i begynnelsen av juni i år. Arbeidet som HSR har gjort på MS «Kongen» har vært omfattende, med 150 mann som har jobbet 25.000 timer. Det startet med demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyret som var på båten. Det utgjorde totalt 36 tonn jern. Innen man kunne starte prosessen med å bygge det 26 tonn tunge batteriet, del for del og under dekk, var det på grunn av batteriets størrelse og vekt nødvendig å bygge og sikre nye rom og fundamenter. Deretter ble batterisystemet på 2018 KW/h montert i rommet hvor gasstanken sto tidligere. Den nye elektriske batteripakken tilsvarer batteriene man finner i 20 Tesla’er eller 50 Nissan Leaf.

– Dette er en viktig milepæl for Norge, for Oslo og Nesodden, og vi i Norled er svært glade for at vi får gå i front og bidra til et utslippsfritt kollektivtilbud sammen med Ruter. Det er svært mange som har bidratt til at vi lykkes, og den samarbeidsviljen og innstillingen vi opplever fra ikke minst Horten Skipsreparasjoner, men også vår oppdragsgiver Ruter og andre samarbeidspartnere, har vært viktig. Det nytter ikke å bare snakke om grønne visjoner og mål, det må handles, og det er pådriverne og utførerne bak en elektrisk «Kongen» et gledelig bevis på, sier konsernsjef i Norled Ingvald Løyning.

FORNØYDE: Sigvald Løyning, konsernsjef i Norled, adm.dir. i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, Marius Gjerset i Zero, byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Berg, Nesodden-ordfører Truls Wickholm, leder for hovedutvalget for samferdsel, Solveig Schytz og fylkesordfører i Akershus, Anette Solli. FOTO: RUTER

Mens båten har blitt bygget om ved Horten Skipsreparasjoner i sommer, pågår arbeidet for å få på plass hurtiglading på kaia. Det er omfattende bygging av ny trafostasjon inne i det historiske bygget på Rådhusbrygge 4, med Sporveien som byggherre. Her installeres det et moderne landstrømanlegg på åtte MW, som er nok strøm til at all Ruters båttransport kan elektrifiseres.

– Vi vet at det er viktig for folk å kunne reise mest mulig bærekraftig. Da må vi kunne tilby kundene den muligheten. Det gjør vi når vi elektrifiserer landets tyngste bilfrie passasjersamband. Vi ser det som en god investering i grønn teknologi, som er viktig og riktig å gjøre, sier Bernt Reitan Jenssen, direktør i Ruter.

– Elektrifiseringen bidrar til at det skrives et stykke industrihistorie også på land, ved å bygge en kompakt trafostasjon midt på Aker brygge i en verneverdig bygning. Den ti meter høye ladepluggen som Kongen skal kobles til og lade fra i ca. åtte minutter, vil være et symbol på at nye klimaløsninger skjer, her og nå.

Fakta om Nesoddbåtene og Rådhusbrygge 4:

  • Nesoddsambandet B10 består av de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen.
  • Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer, av totalt 4,4 millioner reisende totalt.
  • Det ble signert endringsordre 17. oktober 2018 om elektrifisering av B10 Nesoddsambandet. Kontrakten har en varighet til 30.06.2034.
  • Elektrifiseringen av B10 er beregnet å ha en årlig merkostnad i forhold til driften på omlag 8 millioner norske kroner frem til 2034.
  • Den ti meter høye automatiske ladepluggen er produsert i Italia.
  • Båtene har biodieselaggregater som reserveløsning, som gjør det mulig å kjøre hele dagen.
  • Målet til Oslo og Akershus er utslippsfri kollektivtransport i 2028, og for båt kan ambisjonen være oppnåelig allerede i 2024.
  • Aktører som er involvert i ombyggingen av Rådhusbrygge 4: Bymiljøetaten, Hafslund, Oslo Havn, Norled, Sporveien og Ruter 

 

Kilde: Pressemelding fra Ruter

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062