23948sdkhjf

Ferje bygget i Norge kantret

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

MF «Austrheim» er bygget i Norge, men går nå i trafikk i Guineabukta. Søndag kveld kantret ferja, og tre personer er bekreftet omkommet. Nærmere 100 skal være savnet.

Dette skriver NRK, som opplyser at det skal ha vært mer enn 200 passasjerer om bord da den norskbygde ferja kantret i Guineabukta søndag kveld. Ferja var på vei fra Gibraltar til Kamerun.

Trolig skyldes kantringen overlast, men årsaken er ikke helt klarlagt ennå.

Ferja har tidligere gått i trafikk i Norge under ulike navn som MF «Finnøy» og MF «Kvitsøy», før den i 1995 ble kalt MF «Austrheim». Dette het fartøyet fram til 2012 da den ble slettet fra det norske skipsregisteret NOR, og solgt til Kamerun. Farøyet ble bygd ved Løland verft i Leirvik i Sogn i 1971. Hovedmaskinen var en sekssylindret totakts dieselmotor bygd av Wichmann Motorfabrikk AS på Rubbestadneset.

TIL KAI: MF "Austrheim" til kai i Norge ved en tidligere anledning.

Da gikk den for Det Stavangerste Dampskipsselskap, og den har også kjørt for Tinde og senest Norled før den ble solgt til Kamerun.

Ifølge NRK skal tre personer ha omkommet, og nærmere 100 skal være saknet etter kantringen. 107 skal være reddet.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

"Norsk spøkelsesskip" gikk på grunn i Irland

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Kongsberg Maritime med ny kontrakt

Inngår intensjonsavtaler for vedlikeholdskontrakter

Nær omsetning på linje med før oljeprisfallet

Brann hos Hydro Sunndal

Nyhetsbrev

Fiskebåt kjørte rett i brygge

Mistet livbåt – bytter rigg

SSB: Sterke investeringstall

DOF Subsea vant kontrakter

Stangeland Maskin innstilt til utbygging av to vindparker

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg konkurs - på nytt

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Kleven vil undersøke sin nye eier

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Mild vinter – må permittere

Gir bonus til alle ansatte

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Produktkatalog fra EIVA-SAFEX

Kurs for innkjøpere og ordrebehandlere

Dobbelt så sterk. Doble lameller med dobbel kraft.

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Send til en kollega

0.157