23948sdkhjf

Skipsnavn til besvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nyoppussede skip får samme navn som Forsvarets fartøy. Er det greit?

Tidligere denne uka ble det klart at Hurtigruten skal oppgradere tre av sine skip, og de tre skal skifte navn. To av navnene til de oppgraderte fartøyene vil ha samme navn som to av Forsvarets fartøy: «Otto Sverdrup» og «Maud».

Les også: To norske forsvarskontrakter for Kongsberg

Nå skriver Nordlys at den pensjonerte sjømannen Erling Kristian Johannessen ikke trodde sine egne ører da han hørte dette.

- Dette er merkelig. For meg virker det som om det er kontorister som har satt i gang dette – og ikke sjøfolk. Tenk hvis det skulle oppstå en situasjon hvor Hurtigrutens «Otto Sverdrup» trenger assitanse fra fregatten «Otto Sverdrup». Dette må bli sjekket opp, sier han til avisa.

Forsvarets fregatt KNM «Otto Sverdrup» har vært i drift i 10 år i Norge, og inngår i Nansen-klassen som også KNM «Helge Ingstad» var en del av. KNM «Maud» er Forsvarets aller nyeste stolthet – et logistikkskip som ble levert tidligere i sommer, og som kommer i full drift fra neste år.

Samtidig endrer altså Hurtigruten navn på tre av sine skip som skal oppgraderes til hybrid framdrift. MS «Finnmarken», MS «Trollfjord» og MS «Midnatsol» blir til «Otto Sverdrup», MS «Maud» og MS «Erik Raude».

Les også: Vellykket prøvetur for MS Fridtjof Nansen

Den pensjonerte sjømannen fra Kvaløya er imidlertid mest opptatt av sikkerheten til sjøs, og mener at fartøy med flere navn kan føre til kaos dersom det skulle oppstå en bistand-situasjon til havs.

SAMME NAVN 2: KNM "Maud" er navnet på Forsvarets nye logistikkskip. Nå velger Hurtigruten å kalle ett av sine nye oppgraderte skip det samme. FOTO: FORSVARET

Nordlys har sjekket med Sjøfartsdirektoratet om Hurtigruten har lov til å bruke de samme navnene, og det har de. Navnene på de oppgraderte fartøyene er registrert både i NIS- og NOR-registrene. Forsvaret er imidlertid ikke pålagt å registrere sine fartøy i skipsregistrene, og kan dermed kalle skipene det de vil.

Seksjonsjef Ole Kamlund sier til avisa at den pensjonerte sjømannen på Kvaløya ikke trenger å bekymre seg for navnekaos på havet.

Les også: Bagasjetyveri fra nytt Hurtigruteskip

Seksjonssjef Ole Kamlund ved skipsregisteret er ikke bekymret for at det skal bli navnekaos på havet.

– Identiteten er nå mer knyttet til IMO-nummer og kjenningssignalet. Navn på skip er bare en tilleggsidentitet, sier Kamlund til Nordlys.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Erstatning for takboks på Tesla

Ser mest framover – etter 400 års drift

Fornybar-boom hos Aibel

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Overtok spesialfartøy

Nyhetsbrev

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

Vard-kontrakt til 500 millioner

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Resultat-opptur for Kværner

Havyard i hardt vær

Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

Viknaslipen overleverte båt

Slåttland Group med nye fasiliteter i Vietnam

Økt produksjon fra Fram-feltet

Milliard-milepæl for Aker BP

Båt kjørte på molo som lå under vann

Fallulykke på Moelven Mjøsbruket AS

Odfjell saksøkes etter dødsulykke

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Globalt IPC-partnerskap avtalt til år 2030

Spesialist på vedlikehold av diesel motorer

Månedens referanse – Januar 2020

Lineærføringer og presisjonstransportører

Send til en kollega

0.141