23948sdkhjf

Skipsnavn til besvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens nyoppussede skip får samme navn som Forsvarets fartøy. Er det greit?

Tidligere denne uka ble det klart at Hurtigruten skal oppgradere tre av sine skip, og de tre skal skifte navn. To av navnene til de oppgraderte fartøyene vil ha samme navn som to av Forsvarets fartøy: «Otto Sverdrup» og «Maud».

Les også: Tre Hurtigruteskip blir hybride

Nå skriver Nordlys at den pensjonerte sjømannen Erling Kristian Johannessen ikke trodde sine egne ører da han hørte dette.

- Dette er merkelig. For meg virker det som om det er kontorister som har satt i gang dette – og ikke sjøfolk. Tenk hvis det skulle oppstå en situasjon hvor Hurtigrutens «Otto Sverdrup» trenger assitanse fra fregatten «Otto Sverdrup». Dette må bli sjekket opp, sier han til avisa.

Forsvarets fregatt KNM «Otto Sverdrup» har vært i drift i 10 år i Norge, og inngår i Nansen-klassen som også KNM «Helge Ingstad» var en del av. KNM «Maud» er Forsvarets aller nyeste stolthet – et logistikkskip som ble levert tidligere i sommer, og som kommer i full drift fra neste år.

Samtidig endrer altså Hurtigruten navn på tre av sine skip som skal oppgraderes til hybrid framdrift. MS «Finnmarken», MS «Trollfjord» og MS «Midnatsol» blir til «Otto Sverdrup», MS «Maud» og MS «Erik Raude».

Les også: - Opparbeidet oss unik kompetanse

Den pensjonerte sjømannen fra Kvaløya er imidlertid mest opptatt av sikkerheten til sjøs, og mener at fartøy med flere navn kan føre til kaos dersom det skulle oppstå en bistand-situasjon til havs.

SAMME NAVN 2: KNM "Maud" er navnet på Forsvarets nye logistikkskip. Nå velger Hurtigruten å kalle ett av sine nye oppgraderte skip det samme. FOTO: FORSVARET

Nordlys har sjekket med Sjøfartsdirektoratet om Hurtigruten har lov til å bruke de samme navnene, og det har de. Navnene på de oppgraderte fartøyene er registrert både i NIS- og NOR-registrene. Forsvaret er imidlertid ikke pålagt å registrere sine fartøy i skipsregistrene, og kan dermed kalle skipene det de vil.

Seksjonsjef Ole Kamlund sier til avisa at den pensjonerte sjømannen på Kvaløya ikke trenger å bekymre seg for navnekaos på havet.

Les også: Endur-kontrakt til 750 millioner

Seksjonssjef Ole Kamlund ved skipsregisteret er ikke bekymret for at det skal bli navnekaos på havet.

– Identiteten er nå mer knyttet til IMO-nummer og kjenningssignalet. Navn på skip er bare en tilleggsidentitet, sier Kamlund til Nordlys.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Trump truer Kværner

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Endur-kontrakt til 750 millioner

Tekniske feil på fregattene

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

22 mister jobben

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

Fikk sin største kontrakt

SSAB må permittere i Finland

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.325