23948sdkhjf

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

- Et nasjonalt ferjekontor må bli lagt til Møre og Romsdal, sier fylkesordfører Jon Aasen.

Som en del av omstillingsarbeidet i Statens vegvesen og Vegdirektoratet har det vært diskutert å etablere en landsdekkende enhet for ferjeforvaltningen. Et samlet fylkesutvalg i Møre og Romsdal ser det som naturlig at et nasjonalt ferjekontor blir lagt til landets største ferjefylke, Møre og Romsdal.

Les også: Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Møre og Romsdal er det største ferjefylket i landet med nær sju mill. kjøretøy og over 14 mill. passasjerer i året. I Møre og Romsdal er det pr i dag 20 fylkesveiferjesamband og fire riksveiferjesamband.

– I tillegg ligger Møre og Romsdal midt i mellom flere andre ferjefylker, med svært gode kommunikasjoner til resten av landet. Dette gir nærhet til områdene der ferjeutfordringene ligger og der driften skjer, sier fylkesordfører Jon Aasen.

Møre og Romsdal er også fremst i landet når det gjelder å ta i bruk ny teknologi i utviklingen av ferjetilbudet, fra sanntidsinformasjon på ferjerutene til stor satsing på en utslippsfri og framtidsrettet ferjeflåte.

Møre og Romsdal har i tillegg en stor maritim klynge med et internasjonalt ledende kompetansemiljø innen maritime operasjoner, logistikk og engineering. Fylket har også et sterkt fagmiljø på vei- og samferdselsområdet og er spesielt godt eignet til å være vertskap for landsdekkende funksjoner i framtidens veiforvaltning.

– En lokalisering av et nasjonalt ferjekontor i Møre og Romsdal vil være en lokalisering midt i smørøyet både geografisk og praktisk, og midt i et knallsterkt maritimt kompetansemiljø, sier fylkesordfører Jon Aasen.

 

Kilde: Møre og Romsdal fylkeskommune
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Erstatning for takboks på Tesla

Ser mest framover – etter 400 års drift

Fornybar-boom hos Aibel

Ikonisk bygg ble mer bærekraftig med «brukt» aluminium

Optimera utvider lagerkapasiteten for videre vekst

Overtok spesialfartøy

Nyhetsbrev

SE VIDEO: Gigant-dumper bygget av stål

På vei mot en bærekraftig mineralnæring

ABB og Ericsson baner vei for digital omstilling av industrien

PCS Stokke Stål AS flytter

Bygde 155 km strømledning i fjor

Vard-kontrakt til 500 millioner

Utbyggingsprosjektene gjennomføres bedre

Solide kvartalstall fra Kongsberg Gruppen

Resultat-opptur for Kværner

Havyard i hardt vær

Fjord Lines nye katamaran er sjøsatt

Viknaslipen overleverte båt

Slåttland Group med nye fasiliteter i Vietnam

Økt produksjon fra Fram-feltet

Milliard-milepæl for Aker BP

Båt kjørte på molo som lå under vann

Fallulykke på Moelven Mjøsbruket AS

Odfjell saksøkes etter dødsulykke

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Smart Engineering direkte i skyen

Sterkere fundamenter med sveise-automasjon

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

Varmesystemer fra Anlegg og Marine Service

Globalt IPC-partnerskap avtalt til år 2030

Spesialist på vedlikehold av diesel motorer

Månedens referanse – Januar 2020

Lineærføringer og presisjonstransportører

Send til en kollega

0.141