23948sdkhjf

Lasersveising kan gi store bro-besparelser

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Den ferjefrie E39-strekningen på Vestlandet kan bli vesentlig billigere dersom man lasersveiser i stedet for å trekke store bro-moduler langveisfra.

Les også: Trolig først i verden med å bygge bru via lasersveising

Det skriver Stord24, som har fått nye beregninger fra Statens Vegvesen. De nye beregningene omfatter de største broene  på den kommende E39-traseen, og man kan spare mellom 0,5 og 1,5 milliarder kroner, skriver nettstedet.

Inkludert i dette bildet er Hordfast-broen mellom Os og Stord.

– Broer krever mye stål. Mye stål krever mye sveising, noe som med dagens teknologi innebærer mye tidkrevende manuelt arbeid, sier sjefingeniør i Statens Vegvesen, Tore Askeland, til Vegvesenets  egen publikasjon.

Han kan opplyse at for hele det ferjefrie E39-prosjektet vil det være mulig å spare mellom fem og 10 milliarder kroner på strekningen Kristiansand-Trondheim. Askeland viser også til andre fordeler med lasersveise-teknologien, blant annet bedre kvalitet på sveisingen, mindre materialbehov og økt levetid for prosjektet.

Ved å bruke laserteknologien setter man opp midlertidige «fabrikker» på broen, og at broene dermed blir produsert og montert på stedet.

– Vi vil nok bruke noken år med uttesting på flere mindre pilotprosjekt, men målet er å kunne bruke teknologien på de første broprosjektene som skal bygges i det ferjefrie E39-sambandet, sier Askeland.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Ingen hold i påstandene

DESS Aqua signerte med TESS

Laksepakkeri slår seg på nytt konkurs

Har funnet erstatningsverft

1

Ut i Europa med stol-system

Går sammen for nullutslipp i maritime sektor

Nyhetsbrev

Kleven vil undersøke sin nye eier

En sædcelle til besvær

Ny NHO-rapport: Klimaforpliktelser gir Norge konkurransekraft

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Kongelig oppdrag for Endur Maritime

Gir bonus til alle ansatte

Her er robothunden Spot

Mild vinter – må permittere

130 millioner kroner til katapult-sentrene

Vellykket prøvetur for "NG Endurance"

Eksportnedgang i januar

SE VIDEO: Korketrekker-design pusher ariktekt-grenser

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Tysk gruve kan løse flygeaske-utfordringer

9 milliarder forskningskroner har funnet veien fra Brussel til Norge

Ukas vits: Damesko

Statnett tilrettelegger for næringsutvikling på Nordmøre og i Romsdal

Fornybar-boom hos Aibel

Stig Remøy kreves for 25 millioner

Ukens vits: Glassmesteren

Vil bygge Norges første krillfabrikk

Ukens vits: Hevn

Ny daglig leder i IKM Elektro

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bergsli-Hantek finner de riktige komponentene

Pumpestyring for avløpsvann

Sertifisering bidrar til bærekraftig fiskeoppdrett

Problemer med groe?

Noble Installation fyller 20 år

Fredriksstad Motorfabrik leverer igjen

Drain Gullies : Brann og eksplosjonssikring på fartøy

Gritco etterkjøler fra Norclean AS

Iglidur J3B fra ASI Automatikk

Har du husket å sjekke oljen?

Kemppi på Industriens Motemesse 2020

IKM Instrutek har blitt forhandler for WIKA i Norge

ASI Automatikk og verdens første high voltage FerryCharger

Er du skips- eller båtbygger?

Prøveutstyr for tilslag

Kemppi På SMART Sveis konferansen 2020

78 grader nord og 140 km fra sivilisasjonen

Miniatyr CANopen enkoder med redundant Hall sensor

Miljøvennlig støvfri sandblåsing - Korrosjons-Teknikk AS

Okuma Multus U4000

Ansatt i 40 (!) år

Utvidet dynamosortiment

Ace-Wipes fra Lumatek AS

HMS leverandørpris 2019 tildelt NOT Overflatebehandling AS

Ny nettside - Rabatt: 22% på alt

Send til en kollega

0.113