23948sdkhjf

- Opparbeidet oss unik kompetanse

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en heilt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip.

Det sier konsernsjef i Kleven Verft AS, Olav Nakken. Verftet har stått for hovedbyggingen av «Roald Amundsen», det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten. Fartøyet ble levert fra Kleven Verft tirsdag i forrige uke.

Les også: Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

- Det er med stor glede jeg kan melde om at vi har levert MS ”Roald Amundsen” til Hurtigruten. Dette er et fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, sier Nakken videre.

MS «Roald Amundsen», som tidligere denne uka var på sin jomfrutur til Tromsø, er spesialbygd for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Ekspedisjonsskipet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til om lag 500 gjester. Skipet kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn andre cruiseskip av samme størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterket skrog, og har flere nyvinninger for å oppnå et mest mulig miljøvennlig fotavtrykk.

MS Roald Amundsen er verdens første på flere områder, og har selvsagt vært en god utfordring for skipsbyggerne. 

- Jeg er utrolig imponert over den jobben som har blitt gjort blant de ansatte. Å levere et så komplisert produkt i en krevende periode, og at vi samstidig med dette også har levert en serie ankerhåndtere til Maersk, er noe alle som har bidratt til kan være veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det helt unike designet, er MS «Roald Amundsen» det ypperste som noen gang er levert fra et norsk verft, sier Olav Nakken.

Les også: Hurtigruten kan likevel få krisepakke-hjelp

OVERLEVERT: Kleven Verft overleverte sist uke "Roald Amundsen" til Hurtigruten. Mandag var skipet på sin jomfrutur. FOTO: HURTIGRUTEN

Å bygge verdens råeste passasjerskip har ifølge Nakken vært en utfordring ulikt noe det tradisjonsrike verftet noen gang har vært med på. Samtidig som byggeprosessen har krevd mer tid enn først planlagt, har det vært viktig for Kleven å levere et skip som er ferdig og av høyeste kvalitet. Nakken mener at det å bygge MS «Roald Amundsen» har vært en positiv erfaring for Kleven. Han mener også at det er flere som har god grunn til å være stolte over denne jobben:

- Leverandørene sammen med tansatte på verftet og Hurtigruten, har alle tatt del i å bygge verdens fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, et skip ulikt noe anna som noensinne er levert fra et norsk verft, sier Nakken.

Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leveres mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS. 

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Skal kutte 9000 stillinger

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

Nyhetsbrev

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Avblåser oljeoppkjøp

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

FHI med egen hjemmekontor-veileder

Kongsberg: Sju av 10 bedrifter frykter oppsigelser, permitteringer eller konkurs

1

ONS-avlysning: - Et ran mot utstillerne

UiO kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Stor digital-avtale for Kongsberg

Ukas vits: Gravid

Tilbake på jobb denne uka og ny kontrakt

85 ansatte i Technip i Stavanger mister jobbene

Angrepet av pirater – men ingen skadet

Skal bygge stort prestisjeskip

57 % av investeringene vil gå til norske leverandører

- Lærlingesituasjonen er bekymringsfull

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

NYHET – HwacheonHi-Tech 750 dreiesenter

RS Components lanserer kabinetter med høy IP – og IK-graderi

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Send til en kollega

0.14