23948sdkhjf

- Opparbeidet oss unik kompetanse

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en heilt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip.

Det sier konsernsjef i Kleven Verft AS, Olav Nakken. Verftet har stått for hovedbyggingen av «Roald Amundsen», det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten. Fartøyet ble levert fra Kleven Verft tirsdag i forrige uke.

Les også: Skipsnavn til besvær

- Det er med stor glede jeg kan melde om at vi har levert MS ”Roald Amundsen” til Hurtigruten. Dette er et fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, sier Nakken videre.

MS «Roald Amundsen», som tidligere denne uka var på sin jomfrutur til Tromsø, er spesialbygd for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Ekspedisjonsskipet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til om lag 500 gjester. Skipet kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn andre cruiseskip av samme størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterket skrog, og har flere nyvinninger for å oppnå et mest mulig miljøvennlig fotavtrykk.

MS Roald Amundsen er verdens første på flere områder, og har selvsagt vært en god utfordring for skipsbyggerne. 

- Jeg er utrolig imponert over den jobben som har blitt gjort blant de ansatte. Å levere et så komplisert produkt i en krevende periode, og at vi samstidig med dette også har levert en serie ankerhåndtere til Maersk, er noe alle som har bidratt til kan være veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det helt unike designet, er MS «Roald Amundsen» det ypperste som noen gang er levert fra et norsk verft, sier Olav Nakken.

Les også: Kleven sliter

OVERLEVERT: Kleven Verft overleverte sist uke "Roald Amundsen" til Hurtigruten. Mandag var skipet på sin jomfrutur. FOTO: HURTIGRUTEN

Å bygge verdens råeste passasjerskip har ifølge Nakken vært en utfordring ulikt noe det tradisjonsrike verftet noen gang har vært med på. Samtidig som byggeprosessen har krevd mer tid enn først planlagt, har det vært viktig for Kleven å levere et skip som er ferdig og av høyeste kvalitet. Nakken mener at det å bygge MS «Roald Amundsen» har vært en positiv erfaring for Kleven. Han mener også at det er flere som har god grunn til å være stolte over denne jobben:

- Leverandørene sammen med tansatte på verftet og Hurtigruten, har alle tatt del i å bygge verdens fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, et skip ulikt noe anna som noensinne er levert fra et norsk verft, sier Nakken.

Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leveres mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS. 

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal demontere Gyda-plattformen

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Trump truer Kværner

Tekniske feil på fregattene

Endur-kontrakt til 750 millioner

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

22 mister jobben

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

Fikk sin største kontrakt

SSAB må permittere i Finland

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Invitasjon til sveiseteknisk fagdag i Harstad, Trondheim og Ålesund

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

Send til en kollega

0.232