23948sdkhjf

- Opparbeidet oss unik kompetanse

- Vi har opparbeidet oss en unik kompetanse her på verftet gjennom dette prosjektet, noe som setter oss i en heilt ny posisjon når det kommer til bygging av passasjerskip.

Det sier konsernsjef i Kleven Verft AS, Olav Nakken. Verftet har stått for hovedbyggingen av «Roald Amundsen», det nye ekspedisjonsskipet til Hurtigruten. Fartøyet ble levert fra Kleven Verft tirsdag i forrige uke.

- Det er med stor glede jeg kan melde om at vi har levert MS ”Roald Amundsen” til Hurtigruten. Dette er et fantastisk skip bygd av fantastisk dyktige folk, sier Nakken videre.

MS «Roald Amundsen», som tidligere denne uka var på sin jomfrutur til Tromsø, er spesialbygd for noen av verdens mest krevende og spektakulære farvann. Ekspedisjonsskipet er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til om lag 500 gjester. Skipet kan gå på ren batterikraft, men hovedoppgaven til de store batteripakkene er å få ned forbruket av drivstoff. På den måten blir utslippene minst 20 prosent lavere enn andre cruiseskip av samme størrelse. I tillegg er skipet utstyrt med isforsterket skrog, og har flere nyvinninger for å oppnå et mest mulig miljøvennlig fotavtrykk.

MS Roald Amundsen er verdens første på flere områder, og har selvsagt vært en god utfordring for skipsbyggerne. 

- Jeg er utrolig imponert over den jobben som har blitt gjort blant de ansatte. Å levere et så komplisert produkt i en krevende periode, og at vi samstidig med dette også har levert en serie ankerhåndtere til Maersk, er noe alle som har bidratt til kan være veldig stolte av. Med interiøret, teknologien og det helt unike designet, er MS «Roald Amundsen» det ypperste som noen gang er levert fra et norsk verft, sier Olav Nakken.

OVERLEVERT: Kleven Verft overleverte sist uke "Roald Amundsen" til Hurtigruten. Mandag var skipet på sin jomfrutur. FOTO: HURTIGRUTEN

Å bygge verdens råeste passasjerskip har ifølge Nakken vært en utfordring ulikt noe det tradisjonsrike verftet noen gang har vært med på. Samtidig som byggeprosessen har krevd mer tid enn først planlagt, har det vært viktig for Kleven å levere et skip som er ferdig og av høyeste kvalitet. Nakken mener at det å bygge MS «Roald Amundsen» har vært en positiv erfaring for Kleven. Han mener også at det er flere som har god grunn til å være stolte over denne jobben:

- Leverandørene sammen med tansatte på verftet og Hurtigruten, har alle tatt del i å bygge verdens fyrste hybriddrevne ekspedisjonsskip, et skip ulikt noe anna som noensinne er levert fra et norsk verft, sier Nakken.

Søsterskipet MS «Fridtjof Nansen» blir også bygd ved Kleven Verft, og skal leveres mot slutten av året. Design av begge skip er levert av Kongsberg Maritime AS. 

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078