23948sdkhjf

Yara Birkeland vinner prestisjefull miljøpris

Fredag kveld møttes store navn som Kronprins Haakon, Formel 1 verdensmester Nico Rosberg og forretningsmannen Paul Polman under ‘Oscar-utdelingen’ for grønne innovasjoner i Berlin. Yara gikk av med seieren i kategorien ‘Special Prize Norway’ for Yara Birkeland-prosjektet.

Prisutdelingen foregikk i Berlin fredag kveld under Green Awards. Utdelingen er populært kalt Oscar-utdelingen for grønne innovasjoner, og tidligere vinnere inkluderer Elon Musk, David Attenborough og hybridbilen BMW i8. 

-Det var en ganske gal ide, men jeg tror vi trenger å være litt gærne for å bli en bærekraftig verden, sier Bjørn-Tore Orvik i Yara. For tre år siden kom han på ideen om et autonomt og elektrisk containerskip. I dag er Yara Birkeland en av de mest omtalte innovasjonene innen den maritime verden, før det i det hele tatt har inntatt havet.

Prisen anerkjenner unike norske prosjekter, og skal bidra til å skape størst mulig oppmerksomhet for prosjektene og Norge som helhet. H.K.H Kronprins Haakon delte ut prisen foran bærekraftsinnovatører fra hele verden.

Seks norske bedrifter var blant topp tre nominerte til Green Awards: Norsk Hydro, Aquasolis Global, HTTECH, Hurtigruten, Storebrand og Yara.

‘Rising Star’: Aquasolis Global  ‘Innovation of the Year’: Karmøy Technology Services (Hydro)  ’Game changer of the Year’: MS Roald Amundsen (Hurtigruten)  ‘Special Prize Norway’: Storebrand, Yara / Kongsberg Gruppen og HTTECH   Prisutdelingen fant sted under den internasjonale miljøfestivalen GreenTech Festival i Berlin. Dette er et av verdens største arrangementer for grønne innovasjoner, og i år er Norge offisielt partnerland. 

Innovasjon Norge organiserte den norske deltagelsen, hvor 10 norske bedrifter deltok. -Norges offisielle rolle under GreenTech Festival gir norske selskaper stor oppmerksomhet fra viktige beslutningstagere fra hele verden. Dette er en ypperlig mulighet til å sette våre bærekraftige innovasjoner på kartet, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Passende nok ble den digitale markedsplassen for norske, grønne løsninger, The Explorer, lansert for et internasjonalt publikum under festivalen. H.K.H Kronprins Haakon sto for den offisielle lanseringen. 

 

Kilde: Pressemelding fra Innovasjon Norge

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063