23948sdkhjf

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

ABB skal levere hydrogenbasert kraft- og fremdriftsløsning for et nybygd fartøy som skal operere på Rhône-elven i Frankrike.

Les også: ABB-teknologi driver Odds Skagerak Arena

Gjennom sin rolle i FLAGSHIPS styrker ABB sin rolle som den ledende leverandøren av hydrogenbasert brenselcelleteknologi. Det EU-finansierte initiativet jobber for å sjøsette kommersielle nullutslippsfartøy for innlands bruk og korte avstander til sjøs.

I regi av dette initiativet vil ABB levere en brenselcellebasert kraft- og fremdriftsløsning for en slepebåt. Den bygges for Compagnie Fluviale de Transport (CFT) med estimert levering i 2021. Med hydrogendrevne brenselceller fra fornybar energi vil hele energikjeden til fartøyet være utslippsfritt.

- CFT har vært en innovatør innenfor innenlands vannbasert transport i over 50 år. Å drive elvetransport på en bærekraftig måte er en ny utfordring, men det har blitt vitalt å kutte utslippene i Europas elver, spesielt i bykjernene. Med dette prosjektet sikter vi på å vise at utslippsfri drift er både oppnåelig og kommersielt gunstig, sier Matthieu Blanc, driftssjef i rederiet.

- Ved å ta en aktiv rolle i FLAGSHIPS-initiativet fortsetter ABB å flytte grenser for elektrifisering innen shipping, sier Peter Terwiesch, leder for Industrial Automation i ABB. – Som en av verdens ledende selskaper innen teknologi for bærekraftig transport er ABB dedikert til å utforme fremtidens maritime industri gjennom renere og mer energieffektive fartøy.

Les også: SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

ABB har vært FLAGSHIPS-medlem siden starten i januar 2019 og jobbet tett med den finske forskningsorganisasjonen VTT og Ballard Power Systems Europe for å utvikle en 400kW brenselcelle til fartøy.

Prosjektets mål er å demonstrere at brenselceller er en praktisk og leverbar fremdriftsløsning for redere og verft som bygger mellomstore fartøy med kapasitet på over hundre passasjerer eller tilsvarende mengde i gods.

Når brenselcellen er installert, skal skipet etter planen i daglig drift. Det er lagt spesiell vekt på effektiv drivstoffylling for å unngå forsinkelser i ruteplanen. Prøveperioden vil derfor gi verdifull innsikt i optimalisering og utvikling av gode løsninger for fylling av drivstoff.

Med årlige utslipp på rundt 940 millioner tonn CO2 fra maritim transport øker presset på tiltak for å redusere forurensingen. FN-organisasjonen IMO (den internasjonale maritime organisasjonen) en har utviklet en strategi for å halvere klimagassutslippene fra skip innen 2050 basert på 2008-verdier.

Brenselcelleteknologi er ansett for å være en av de mest bærekraftige energiløsningene for å redusere maritime utslipp. Brenselceller omformer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektromagnetisk reaksjon. Konverteringen gir strøm, varme og rent vann.

FLAGSHIPS-prosjektet er støttet av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), et offentlig og privat partnerskap etablert under Europas Horizon 2020 rammeverk for å akselerere kommersialiseringen av teknologien for transport og energibruk. FCH JU består av Europakommisjonen, brenselcelle- og hydrogenindustrien representert av Hydrogen Europe, samt forskning og utvikling representert av Hydrogen Europe Research. I tillegg er LMG Marine, den norske klyngen NCE Maritime CleanTech og PersEE partnere involvert i CFT-prosjektet.

Mer om: ABB | elvebåt | FLAGSHIPS | Hydrogen
Kilde: Pressemelding fra ABB
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Tre Hurtigruteskip blir hybride

Nyhetsbrev

1

Alt klart for Aqua Nor

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

Ukens vits: Billig kjole

Fisk på land avhengig av AGA

Ny elferge på Breviksambandet

Økt fastlandseksport

Bedre for Endur

- Må satse på havvind nå!

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ny verdens største brønnbåt på vei

Har laget torgboder – flere er interesserte

Wärtsilä blir ett selskap i Norge

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: Ammoniak triplex stempel pumpe tetning

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

RS Components får utmerkelse av TDK-Lambdas

Besøk Kaeser Kompressorer under Aqua Nor

RS Components introduserer brukervennlige oscilloskoper fra Tektronix for ...

Send til en kollega

0.169